fredag 1 april 2016

Bokbloggsjerka 1 - 4 april

Annikas BOKBLOGGSJERKA 1 - 4 april:
Koko tycker att bokbloggsvärlden fokuserar för mycket på det som är nytt och spännande. Därför vill hon utmana er att blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal men som fortfarande är läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!
1. MOLL FLANDERS, skriven  av Daniel Defoe 1722. Moll Flanders födes i fägelset Newgate. Hennes mor ger sig iväg till Australien och Moll påbörjar sitt äventyrliga liv som ganska godtrogen och naiv. Men det får hon betala ett högt pris för och hon blir så småningom ganska förslagen. Romanen kom förra året i läcker ny svensk upplaga. Jag blev överraskas av hur bra den är!
2. DEN ELDRÖDA BOKSTAVEN av Nathaniel Hawthorne berättar om den skam en flicka som födde ett utomäktenskapligt barn kände och om omgivningens hjärtlösa fördömanden. Den har kallats för den första psykologiska romanen. Henry James beundrade Hawthorne.
3. RÖTT OCH SVART av Stendhal. Huvudpersonen Julien Sorel är en ärelysten ung man som tänker stort och klättrar med hjälp av kvinnor. Det är också en kvinna som får honom på fall. Julien Sorel har mycket gemensamt med sin upphovsman. Ett faktiskt rättsfall; kampen mellan statsmakten (rött) och prästerskapet (svart) är genomgående teman. Romanen kom ut 1830. Jag läste den för några år sedan och blev alldeles överväldigad!

47 kommentarer:

  1. Daniel Defoe... har nån äldre bok, kul att du nämnde Stendhal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag blev så överraskad av att jag tyckte så mycket om den

      Radera
  2. Oh ja, väldigt bra klassiker alla tre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. dessa tre kan jag verkligen stå för. gillar dem mycket

      Radera
  3. Jag trodde jag skulle se otaliga Dickens och Austen rekommendationer, men hittills är Moll Flanders den som dyker upp oftast (men så är den ju också väldigt bra!) =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. väldigt bra med nyutgåvor av klassikerna

      Radera
  4. Känner inte till någon av böckerna som du nämner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nu blev jag avis! då har du så mycket roligt att se fram emot!

      Radera
  5. Ang Henry James så köpte jag Turning of the screw eftersom det sägs att den influerat skräckgenren men har inte öppnat den än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henry James kunde också varit med här. Washington Square eller Portrait of a Lady

      Radera
  6. Den eldröda bokstaven måste vara The scarlet letter va? Den tror jag faktiskt att jag skulle vilja läsa. Så många andra böcker refererar till den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är The scarlet letter. kul med litterära referenser

      Radera
  7. Jag är helt obekant med dem alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. då har du mycket intressant att se fram emot!

      Radera
  8. Jag är helt obekant med dem alla!

    SvaraRadera
  9. Daniel Defoe har jag läst men inte de andra.

    SvaraRadera
  10. Moll Flanders har jag faktiskt i min olästa-hylla :)

    SvaraRadera
  11. Började titta på tv-serien Moll Flanders men tyckte inte alls om den. Kanske borde jag ge boken en chans istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag att du ska göra. hade gärna testat serien i TV

      Radera
  12. Började titta på tv-serien Moll Flanders men tyckte inte alls om den. Kanske borde jag ge boken en chans istället.

    SvaraRadera
  13. Men oj, kände inte till någon av dessa titlar. :o

    SvaraRadera
  14. The scarlet letter har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tänkte läsa något mer av Hawthorne. och lite om

      Radera
  15. Har inte läst någon av böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. du har säkert läst många andra klassiker istället

      Radera
  16. Moll Flanders låter spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är den. intressant med levnadsbeskrivningar och kvinnohistoria från andra tider

      Radera
  17. Moll Flanders har jag faktiskt inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nyutgåvan är väldigt läcker och boken är mycket intressant

      Radera
  18. Härliga böcker du nämner. Tänk vad mycket spännande det har getts ut under århundradena.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är verkligen härligt med alla dessa klassiker som kommer ut i nya, fräscha utgåvor

      Radera
  19. De två första verkar intressanta, kanske alla tre... Jag har inte läst något av dina tre förslag.

    SvaraRadera
  20. Oj, Daniel Defoe, du ramlade ned ända på 1700-talet :) Annars är han väl mest känd för Robinson Cruse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, antagligen. men jag gillade Moll Flanders

      Radera
  21. Oj, Daniel Defoe, du ramlade ned ända på 1700-talet :) Annars är han väl mest känd för Robinson Cruse.

    SvaraRadera
  22. Har inte läst någon av dessa, men är riktigt nyfiken på alla tre :)

    SvaraRadera
  23. Ett av mina bästa minnen från när jag pluggade engelska är när vi läste The Scarlet Letter. Stark läsupplevelse och en text som gav upphov till många intressanta diskussioner efteråt. Hawthornes kommentarer om “scribbling women” har jag kanske inte så mycket till övers för, men skriva ihop en bra historia, det kunde han.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kan tänka mig att det blev diskussioner! kvinnorna stod inte högt i kurs vid den här tiden. vi får ha överseende

      Radera
  24. Jag gillar verkligen att läsa äldre böcker. Det är alltid så intressant för att få en inblick i en annan tillvaro och hur folk har tänkt genom tiderna. Sr fram emot att kolla upp dem du tipsar om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. de här tre har jag tipsat om. klicka på titlarna (utom Rött och svart som jag har småskrivit om på flera ställen)

      Radera