fredag 8 april 2016

Spännande!

Annikas BOKBLOGGSJERKA  8 - 11 april handlar om spänning. Annika vill ha tips om spänning och så småningom erinrar jag mig så småningom en bok om bergsbestigning, en u-båtsfilm och en spännande, fet pocket av Kate Morton. Mer spännande kan det inte bli.
K2 på liv och död 
Fredrik Sträng berättar om en ödesdiger klättring på det farliga K2. Det är mycket spännande att läsa om klättrarnas ”vardag”, hur de kastas mellan hetta och iskyla, strålande sol och svart natt. Ishackor, rep och bambustavar är livsviktiga för överlevnaden. Det är inte frågan om att leva på berget. Det handlar om överlevnad. Det är under klättringen neråt de flesta olyckorna sker.Allt beskrivs detaljerat och närvarokänslan är påtaglig. Vätskebrist, syrebrist och överhettning påverkar koncentrationsförmågan. En av klättrarna testar sig med sudoku för att se hur den kognitiva förmågan påverkas beroende på höjden över havet.
The Deep 
Ett forskarteam undersöker gas- och oljetillgångarna under Norra Ishavet. Den förra expeditionen försvann under outredda omständigheter. Forskarna på den ultramoderna ubåten Orpheus måste hitta förnybar energi eftersom världens energiresurser håller på att sina. En internationell konflikt hotar. Finns det mänskligt liv i havsdjupen? Fishy creeps in the deep? Något fångar Orpheus. Och vem är egentligen Raymond som tycks veta mer än de andra i gänget? Olidligt spännande!   
Kryptan av Kate Mosse.
En krypta i skogen och en tarotkortlek får stor betydelse i flera generationer. Meredith Martin åker till Frankrike år 2007 för att söka uppgifter till en biografi om Claude Debussy. I hemlighet tänker hon också söka efter sina biologiska föräldrar. Intressanta resonemang om musik och matematiska tabeller, musik kopplat till tarot; visigotisk historia, djävulen Asmodeus´ uppdykande i olika sammanhang, sägner och vidskepelse. Och en kärlekshistoria. Detta är bara några av de ingredienser som finns i denna välskrivna och omsorgsfullt komponerade thriller. Och spänningen håller ända till slutet. Tack och lov. 

27 kommentarer:

  1. Tack för spännande tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, de är spännande var och en på sitt sätt

      Radera
  2. Jag tror nästan att jag har läst Kryptan och den tyckte jag var bra även om det är länge sedan jag läste den nu :)

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av de här. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det ena är en film. alla tre spännande

      Radera
  4. Är inte bekant med någon av dessa, men The Deep låter väldigt spännande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är den verkligen. är fascinerad av ubåtsskildringar och bergsbestigning

      Radera
  5. Kryptan har jag inte läst än, men den står här i hyllan. Labyrinten läste jag för ett tag sedan och blev väldigt besviken, så det tar emot att läsa nästa bok, som är en rejäl tegelsten.

    SvaraRadera
  6. Kul med lite annorlunda spänningstips!

    SvaraRadera
  7. Kul med lite annorlunda spänningstips!

    SvaraRadera
  8. Nu påminde du mig om andra skildringar från Mount Everest med omnejd! En sorts spänning som en sån som jag aldrig kommer att komma i närheten av. Hu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är nog precis därför jag läser för att jag aldrig skulle våga själv.samma sak gäller u-båtsspänning

      Radera
  9. Lite annorlunda sorts spänningsböcker du har valt, intressaant

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är olika varandra, men väldigt spännande. verkligheten överträffar fiktionen

      Radera
  10. Intressant. Inte läst någon av dessa, kul att få lite annorlunda spänningstips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. bergsbestigning och u-båtsfärder skulle jag aldrig våga ge mig på själv.

      Radera
  11. Spänning är inte riktigt min grej, men ibland får även jag till det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte all spänning, men en del spänning gillar jag

      Radera
  12. Boken om K2 tilltalar mig, egentligen är det ju komplett vansinne att klättra upp där. Men det skapar ju spänning.

    SvaraRadera
  13. Men oj! Hur har jag verkligen kunnat missat dessa? Tack för tre riktigt spännande tips! :)

    SvaraRadera