torsdag 14 april 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven Ö



enligt O:
"Det närmar sig slutet och nästa vecka hoppas jag att en ny veckoutmaning ska vara färdig att inleda. Idag är det bokstaven Ö som står i centrum och frågorna är följande":
Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn som börjar på Ö?
Hanne Ørstavik, norsk författare, född 1964. Hon är egentligen psykolog och det är något som märks i hennes romaner som är tolv stycken till antalet. Sju av dem är översatta till svenska. Det som händer i Ørstaviks romaner händer på det inre planet och i vardagsmiljöer. 
Finns det någon annan kulturpersonlighet på Ö som du gillar?
ALMA ÖHRSTRÖM föddes i skånska Räng och började måla sent i livet efter det att hennes man dött. Hennes naivistiska konst kännetecknas av färg och berättarglädje. Hon har kallats hjärtats målare. 
Vilket kulturellt verk av och/eller om en kvinna, med Ö i titeln vill du lyfta fram?
Öfver en hyacinth av Hedvig Charlotta Nordenflycht. Om författtarens olyckliga kärlek till Johan Fischerström

Du rara ört, som ej din like
i färg, i glans, i täckhet har,
bland all din släkt, i Floras rike,
din fägring mest mitt öga drar.
På dina blad naturen spelar,
i konst, i prakt hon yttrar sig;
den fina balsamlukt du delar
förnöjer och förtjusar mig...


Finns det någon författare eller någon annan kulturpersonlighet på Ö som du ännu inte upptäckt, men är nyfiken på?
PETRA ÖSTERGREN har skrivit fackböckerna Slå tillbaka - om kvinnligt självförsvar; Porr, horor och feminister, Att komma till ro med det allra värsta - om mordet på modern; F - ordet: mot en ny feminism, samt romanen Berättelsen om Esmara. Dessutom arbetar hon på sin doktorsavhandling som handlar om  den svenska sexköpslagens meningar och funktioner. 

12 kommentarer:

  1. (pratade med Ørstaviks översättare Lotta Eklund i går, hon översätter även Erlend Loe och några till)

    SvaraRadera
  2. Åh, Hanne Ørstavik vill jag ju också läsa. Tack för påminnelsen, hade helt glömt bort henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon är verkligen läsvärd. har hört henne tala också. det gjorde hon också bra

      Radera
  3. Ørstavik och Loe - det var verkligen olika författarskap!

    SvaraRadera
  4. Petra Östergren lät rätt så intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är hon verkligen. jag minns uppståndelsen när Slå tillbaka kom ut

      Radera
  5. Känner inte igen något av namnen här, förutom att jag har sett något av dem på andras svar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Petra Östergren verkar många ha i åtanke

      Radera
  6. Öfver en hyacint är så himla fin! Måste läsa mer Cederflycht. Det finns till och med en gata namngiven efter henne ganska nära där jag sitter idag :-)

    SvaraRadera
  7. Örstavik var jag nyfiken på i mitt svar!

    SvaraRadera