tisdag 23 januari 2024

Tisdagstrion v. 4 2024: Bröder

 


Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 4: Bröder


1. De vilda svanarna av H C Andersen

Min favoritsaga. Elva prinsar förvandlas till svanar av sin styvmor. Endast en människa som är beredd att lida kan rädda dem ur deras förtrollning. Lillasyster Eliza ställer upp.

2. Den osynlige älskaren av Moa Martinson.

Statarflickan Betty, 16, gifter sig av nödtvång med skogshuggaren Fredrik som är ganska råbarkad och svag för sprit. I huset finns också Fredriks bror och snusige gamle far. Den boken och de två följande delarna fanns i föräldrarnas hylla.

3. Sju bröder av Alexis Kivi

Aleksis Kivi (1834 - 1872) älskade skogen och att läsa. Sju bröder läste jag för så länge sedan att jag knappt minns den,men jag tar med den ändå för att den är en klassiker och en av de första romanerna som skrevs på finska. Den handlar om sju vildvuxna bröder som bor hemma i stugan med sin mor. När hon dör kommer de att leva fribrytarliv i skogarna. Sju bröder kritiserades mycket när den kom ut för att den sades förlöjliga allmogen. Men snart vände vinden och Sju bröder blev det litterära verk som lever än idag. Aleksis Kivi -dagen den 10 oktober firas som den finska litteraturens dag.

22 kommentarer:

  1. Lustigt hur vinden kan vända när det gäller synen på en bok. Får mig att tänka på Don Cuijote av la Mancha. Cervantes skrev den som en drift med dåtidens vurm för riddarromaner. Idag är alla riddarromaner bortglömda utom Don Quijote av la Mancha :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, verkligen! en vet inte om en ska skratta eller gråta

      Radera
    2. speciellt många kvinnliga författare fått ett lyft, Moa Martinson är en av dem

      Radera
    3. ja, jag har ju gjort mitt till!

      Radera
  2. kul att Kivis Sju bröder fick vara med 🇫🇮

    SvaraRadera
  3. Visst är det Aleksis Kivis bok som delvis inspirerat Anneli Jordahls Björnjägarens döttrar? Den handlar ju om sju systrar istället. Den osynlige älskaren har jag inte läst, men väl annat av Martinson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. javisst är det så. har läst Björnjägarnas döttrar och hört henne berätta om den

      Radera
  4. Ja, Sju bröder har inspirerat Anneli Jordahl och det har gjort att jag vill läsa den, men det har jag förstås inte gjort ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst och lyssnat på författaren

      Radera
  5. Jag har alltid älskat H.C Andersens sagor. Det är dock alldeles för länge sedan jag läste någon av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en del av Andersens sagor gillar jag. nej, nu är det länge sedan jag läste sagor över huvud taget

      Radera
  6. Det var inga böcker som jag har läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. någon av HC Andersens sagor har du säkert läst

      Radera
  7. Har inte läst någon av dina böcker.

    SvaraRadera
  8. Åh! De vilda svanarna. En favorit.

    SvaraRadera
  9. Vill läsa alla tre- kanske mest . Den osynlige älskaren av Moa Martinson. Gillar hennes Kvinnor och äppelträd / bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. den Moa Martinson - serien är det länge sedan jag läste. men jag fick lust att läsa om den nu

      Radera
  10. Fröken Christina27 januari 2024 kl. 01:16

    Andersens saga läste jag på danska för många år sedan. Fast nu hade jag tydligen glömt den. Den är fin.

    SvaraRadera
  11. den har alltid varit min favorit

    SvaraRadera