måndag 15 januari 2024

Boktriss v. 3 2024: Bokstaven C


Mias bokhörna: Boktriss v. 3: Bokstaven C 

1.  En manlig romankaraktär: Charles Primrose är huvudkaraktären i Oliver Goldsmiths roman The Vicar of Wakefield. Han är helt odräglig men svår att värja sig mot. En kan inte låta bli att tycka om honom.

2. En kvinnlig romankaraktär: Cecilia - Pennskaftets raka motsats i Elin Wägners rösträttsroman från 1910, Pennskaftet. Cecilia är stukad av livet men arbetet tillsammans med Pennskaftet och de övriga kvinnorna som arbetade för kvinnosaken kom henne att räta på ryggen.

3. Karaktär i barnbok eller serie: Min vän Charlotte av Elwyn Brooks White. Berättelsen om grisen Wilbur som bor i sin stia under ladan tillsammans med fåren och gässen. Hans bästa vän är spindeln Charlotte.

7 kommentarer:

  1. Svar
    1. haha! har svårt att tänka mig något fridsammare än en spindel!

      Radera
  2. Den sista har de väl blivit film av, så himla gullig gris alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag tror det. boken har ju sålt enormt!

      Radera
  3. Fröken Christina15 januari 2024 kl. 16:27

    Wilbur och Charlotte tog jag med. Både bok och film var favoriter när jag var barn.

    SvaraRadera
  4. Charlotte är ett jättefint spindelnamn. fin berättelse

    SvaraRadera
  5. Nej, här hade jag inte läst någon av de tre. Charlotte var ett sött spindelnamn!

    SvaraRadera