söndag 28 januari 2024

En smakebit på søndag v. 4 2024

astridterese på den norska bokbloggen betraktninger håller i söndagarnas smakebitar. En väljer ett stycke av den bok en just läser och erbjuder andra bokbloggare att läsa. Utan spoilers, förstås. Sedan kommenterar en på astridtereses blogg så att andra bokbloggare hittar

"Då går något upp för henne. Allt det svåra, all fåfäng längtan, allt sviket hopp, all bitterhet och saknad, de plötsliga slagen som nästan bedövar en så att det kanske går flera år innan man plötsligt fattar vad det var som hände, det är kunskap om livet som kommer till en. Bitter och besvärlig, tung att komma igenom, men den enda vägen till kunskap om en själv och andra. Av medgång kommer övermod, det är motgång man får förstånd av. Efter allt man genomlidit kommer kanske alltid en dag då man tänker: Det gjorde ont men det var ett slags befrielse ändå. En reva i min ovetenhet, en hinna som brast för min syn . I ett slags mild exstas viskar Alberte plötsligt upp mot solen: Gör med mig , liv, vad du vill, men låt mig få förstå,se och få insikt."
Ur Alberte och friheten av Cora Sandel. Fler smakebitar HÄR

16 kommentarer:

  1. Ännu en klassiker jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den försvarar sin plats bland feministisk litteratur

      Radera
  2. Nej den har jag inte läst, är det en klassiker?

    SvaraRadera
  3. Känner igen den, men har inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är glad att jag läste om. var för ung förra gången. men min känsla inför Alberte är densamma

      Radera
  4. Känner igen boken men har inte läst den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Jag har läst Albert och Jakob för jättelänge sedan, o den gillade jag inte alls. Eller så begrep jag den inte, då får boken automatiskt dåligt betyg....vilket ju inte behöver betyda så mycket. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  6. som ung var jag väldigt ogillande. nu var det mycket annorlunda. en av cirkelmedlemmarna hade valt den. och det var jag glad för

    SvaraRadera
  7. Den finns oläst i min bokhylla. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera