måndag 29 januari 2024

Boktriss v. 5 2024: Bokstaven E

Mias bokhörna: Boktriss v 5: Bokstaven E

1. Manlig karaktär: Edmund Dantès i Greven av Monte Cristo av Alexandre Dumas d. ä., en av världens mest lästa äventyrsromaner som utspelades efter franska revolutionen. För mig är det ett fantaatiskt högläsningsminne.

2. Kvinnlig karaktär: Ellen i En modern familj av Helga Flatland. Om tre vuxna syskons reaktioner på föräldrarnas skilsmässa. Föräldrarna är båda i 70 - årsåldern. Alla högtider firas traditionsenligt ändå. Frågan är hur det går till när huset säljs.

3. Barn, djur, seriefigur: Elsa är 9 år när hon får sin ren slaktad av tjuvjägare i den fina romanen Stöld av Ann Helén Laestadius.

3 kommentarer:

  1. Jag har ju faktiskt läst Dumas bok. Då vet jag att jag borde läsa Laestadius bok snart. Jag har läst en del av hennes ungdomsböcker tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stöld är så bra. jag var mindre förtjust i Straff

      Radera
  2. Greven av Monte Cristo vill jag hemskt gärna läsa. Vi får se om jag hittar den på biblioteket, ska både vara magasinerad (vilket kan betyda allra högst upp på hyllan som man inte når) och på barnavdelningen (där man inte är van att navigera).... :D

    SvaraRadera