torsdag 25 januari 2024

Helgfrågan v. 4 2024

Mias bokhörna: Helgfrågan v. 4: Tips på en bra bok om andra världskriget med anledning av Förintelsens minnesdag den 27 januari

De fattiga i Łódź  av Steve Sem Sandberg. En storslagen roman om det judiska gettot i polska Łódź under andra världskriget.  Nazisterna utsåg den judiske affärsmannen Chaim Mordechai Rumkowski som lägerledare. Det visar sig att han är en mycket komplicerad person som å ena sidan bygger upp ett fungerande samhälle i lägret, som gör att det lämnas ifred av nazisterna i det längsta. Å andra sidan är det han som pekar ut vilka som kan skickas till gaskamrarna. Och han har även åtskilligt annat på sitt samvete.
Författaren fick Augustpriset 2009 för De fattiga i Łódź

10 kommentarer:

  1. Det var synnerligen utstuderat av nazisterna att utse judiska ledare i ghettot och låta dessa sköta utsållningen av dem som skulle dö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en mycket märklig historia, en fantastisk roman

      Radera
  2. Viktig bok, finns i bokhyllan

    SvaraRadera
  3. Den står sedan mycket länge i min hylla men jag har inte läst den ... trots att jag vet att jag borde ...

    SvaraRadera
  4. En av de bästa böcker jag har läst.

    SvaraRadera
  5. Sådan utstuderad grymhet... Människan kan vara ett riktigt monster.

    SvaraRadera