tisdag 19 september 2023

Tisdagstrion v. 38 2023: Kvinnonamn i boktiteln

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 38: Kvinnonamn i titeln

1. Singoalla av Viktor Rydberg. Riddaren Erland Månesköld träffar en dag i skogen den gåtfulla, vackra Singoalla som är av ett främmande folk, guden Alakos folk. De förälskar sig häftigt i varandra och det stöter naturligtvis på motstånd från alla håll. Assim, Singoallas stamfrände, har räknat henne som sin, och uppfylls nu av ett lömskt och glödande hat till Erland.

2. Salka Valka av Halldór Laxness utspelas på Grönland på 1920 - talet. Salka Valka och hennes mor sliter ont hos en fiskare som gör modern gravid och försöker våldta dottern. Men Salka Valka är inte så lätt att kuva.

3. Maria Eleonora. Drottningen som sa nej av Moa Matthis skildrar Gustav II Adolfs hustru och drottning Kristinas mor. Hon var vacker men beskrivs som hysterisk. Hon hade lätt för att ta till tårarna, men vilka vapen hade hon i kampen med pösmunken Axel Oxenstierna som hon retade gallfeber på.

20 kommentarer:

  1. Singoalla av Viktor Rydberg har jag i bokhyllan men inte tänkt på att det är en kvinna

    SvaraRadera
    Svar
    1. men det är det i alla fall. läs den så får du se

      Radera
  2. Nu påminde du mig om tre spännande historier!

    SvaraRadera
  3. Singoalla läste jag som mycket ung. Det gick en film på tv också. Salma Valka tror jag också att jag har läst. Även när det gäller den gick en film på tv för mycket länge sedan. Boken om Ulrika Eleonora blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har sett filmen ganska nyligen. Salka Valka har jag bara läst. Ulrika Eleonora är det flera som skrivit om

      Radera
  4. SIngoalla känner jag igen, men jag vet inte om jag har läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det hade du kommit ihåg. en resandeflicka och en ung riddare. så romantiskt. åtminstone till en början

      Radera
  5. Jag har hört talas om böckerna men inte läst dem

    SvaraRadera
  6. Singoalla, ja. Det var verkligen länge sedan jag hörde någon prata om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag såg faktiskt den gamla filmen för inte så länge sedan

      Radera
  7. Singoalla minns jag att jag gillade - men det var riktigt längesedan jag läste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är jättelänge sedan jag läste den. men den gamla filmen såg jag för inte länge sedan. boken är bättre

      Radera
  8. Singoalla läste jag på gymnasiet och den gjorde intryck. Dina andra är nya för mig, verkar intressanta båda två/ Bokologen

    SvaraRadera
  9. Inte läst någon av dessa. Tack för tips!

    SvaraRadera