söndag 17 september 2023

En smakebit på søndag v. 37 2023

"Inom kort anförtroddes Anna medicinerna och specialkosten som fruns vacklande hälsa krävde. Doktorn observerade några gånger hur hon mätte upp mixturerna med stor noggrannhet, med hela sitt väsen försjunket i uppgiften, och när han sett att inget glömdes bort lät han henne sköta det på egen hand. Även i övrigt anpassade sig Anna snabbt och blev en del av vardagen i doktorsvillan. Hon bodde i köket, doktorinnan i salongen och doktorn i sitt eget cigarrosande  rum dit män ibland kom på besök och skrattade och skålade. Doktorn hade sprit som officerarna fick som medikamenter. Men det behövde Anna inte bekymra sig om, hade frun sagt. Hon fick ofta kvällen ledig när doktorn hade besök. Det räckte att hon förberedde en kall kvällsvard, sill, ägg, saltgurka, lök och allt som var starkt och salt tillsammans med Kuppinens goda svarta bröd i tunna skivor. På kvällen bar doktorinnan in fatet från kallskafferiet till doktorns rum; Anna behövde inte visa sig för dem överhuvudtaget."

Ur Brudar i svart av Sirpa Kähkönen. (Kuopio. 1)

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger driver söndagsutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att en delar med sig utav det en just läser. Utan spoilers, förstås. Fler smakebitar HÄR

12 kommentarer:

  1. Svar
    1. det är en serie som jag länge tänkt ge mig på

      Radera
  2. Tack för smakbiten! Ska kolla upp den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kommer inte ihåg hur många delar serien innehåller

      Radera
  3. Tack för smakbiten, det var en bok jag inte kände till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den verkar bra. har länge tänkt ge mig på serien

      Radera
  4. Den här var jag nyfiken på när den kom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har också haft den i bakhuvudet. nu ska jag läsa serien har jag tänkt

      Radera
  5. jag har läst de tre böcker som finns i serien, tycker de är bra. Tack för påminnelse och smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. det låter bra. jag har köpt den första i pocket

      Radera