onsdag 27 september 2023

Veckans kulturfråga v. 39 2023

enligt O: Veckans kulturfråga v. 39: Vilken/ författare skulle du vilja lyssna till/möta?

Den första författaren jag kommer att tänka på är Thomas Hardy (1840 - 1928) och hans terrier Wessex. Jag har läst det mesta av det han skrivit och besökt hans födelseplats i Bockhampton.

Murasaki Shikibu, den japanska hovdamen som på 1000 - talet skrev Berättelsen om Genji, som kallas världens första romanen. Jag skulle frågat henne om hon verkligen satt och skrev vid Biwa - sjön och i så fall var. Och mycket annat, förstås. 

Sara Lövestam, 1980 -  verkar vara en intressant författare och språkvetare. Jag har inte läst något av henne, men har följt henne på håll. Jag skulle gärna samtala med henne eller lyssna på en  föreläsning.

Johanna Frid skulle gärna få förklara sin senaste roman, Haralds mamma, för mig. Jag tog mig inte igenom den.

Det finns så många andra jag skulle vilja möta/lyssna på. Amos Oz, Ian McEwan, Julie Otsuka, m.fl.
 

3 kommentarer:

  1. Det vore verkligen modigt att utmana personen bakom en bok man absolut inte kunnat ta till sig ... jag har flera kandidater!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det har faktiskt jag också. men detta var den senaste

      Radera
  2. Oz har jag lyssnat på, det var en upplevelse. Otsuka vore fint att se!

    SvaraRadera