tisdag 12 september 2023

Tisdagstrion v. 37 2023: Australien


 Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 37: Australien

1. Candice Fox, Crimson Lake. Crimson Lake handlar om en mycket sär privatdetektiv vid namn Amanda Pharrell och hennes inte mindre avvikande medhjälpare, den före detta polisen Ted Conkaffey. Amanda har begått ett mord och avtjänat ett långt fängelsestraff för det. Ted Conkaffey har stått åtalad men aldrig blivit dömd för mordet på en 13 - årig flicka. I människors ögon är han skyldig.

2.  Holly Ringland, Berättelsen om Alice Hart. När en tragedi totalt förändrar nioåriga Alice liv tvingas hon flytta till en farmor hon inte visste fanns. Hennes farmor driver en blomsterodling som också fungerar som en plats där utsatta kvinnor kan få skydd. Enligt viktoriansk tradition har alla blommor en betydelse och en mening. Alice som har svårt att uttrycka sig efter det fruktansvärda hon varit med om, lär sig att använda blomsterspråket för att uttrycka det som är svårt. Den här berättelsen, som jag just ska börja börja lyssna på, tilldrar sig i olika delar av Australien.

3.  Robyn Davidson, På kamelrygg genom öknen. 1977 var författaren  27 år. Tillsammans med fyra kameler och en hund startade hon en resa från Alice Springs i centrala Australien genom 3 000 km vildmark som mestadels var öken. Resan mål var Australiens västkust och Indiska Oceanen.

17 kommentarer:

  1. Åh, undrar om jag inte har alice hart i bokhyllan hemma!

    SvaraRadera
  2. läste en brittisk bok där de hittade en bok om blommors betydelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag ror att du menar Vanessa Diffenbaugh, Blomsterspråket
      http://mrscalloway.blogspot.com/2012/04/snabbt-och-latt-med-mycken-kansla.html

      Radera
  3. På kamelrygg genom öknen blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag minns att jag tyckte mycket om den. den finns säkert på ditt bibliotek

      Radera
  4. Crimson Lake skulle nog passa mig.

    SvaraRadera
  5. Candice Fox finns i bokhyllan dock oläst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den var ganska originell, tyckte jag. och spännande

      Radera
  6. Crimson Lake är den enda jag har läst. Jag tyckte den var riktigt bra.

    SvaraRadera
  7. Alice Hart har jag just börjat lyssna på. tror tyvärr inte att jag gillar uppläsaren

    SvaraRadera
  8. Berättelsen om Alice Hart vill jag läsa! Tack för tips

    SvaraRadera
  9. Okända titlar för min del. Kul med nya tips :)

    SvaraRadera