söndag 10 september 2023

E n smakebit på søndag v. 36 2023

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger driver söndagsutmaningen En smakebit på søndag. En delar med sig utav det en just läser. Utan spoilers, förstås. Min smakebit
  v. 36 kommer från Om uträkning av omfång 1.

"Strax därpå hör jag honom åter i trappanoch i hallen, och efter en kort stund går han in i vardagsrummet och sätter sig i en fåtölj vid fönstret som vetter mot vägen. Han tillbringar väntetiden med att läsa eller med att betrakta novemberregnet. Det är mig han väntar på. Jag heter Tara Selter. Jag sitter i det innersta rummet, som vetter mot trädgården och vedstapeln. Det är den artonde november. Varje kväll när jag går och lägger mig i gästsängen här inne är det den artonde november och varje morgon när jag vaknar är det den artonde november. Jag förväntar mig inte längre att vakna upp till den nittonde november och jag minns inte längre den sjuttonde november som det var igår."    

18 kommentarer:

  1. Så märkligt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Den här boken har jag sett väldigt mycket överallt den senaste tiden.

    SvaraRadera
  3. Den här boken har jag sett om på sociala medier, så konceptet kände jag igen. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  4. Känner igen författarnamnet men visst inget om boken. Nu blev jag nyfiken på den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. märkligt koncept, men hon har fått mycket beröm för den

      Radera
  5. Låter som en skräckhistoria! Fy den lede för att uppleva samma dag om och om igen. Letade efter titeln på biblan o konstaterade att den hade 22 reservationer! Himmel, då får man vänta om man vill läsa den. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. 38 reservationer här, men jag har köpt den. och jag har reserverat del 2!

      Radera
  6. Jag har inte alls fattat vad denna handlar om men sjukt hypad är den! Hoppas den är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det hoppas jag också. men det är ju en ung, kvinnlig dansk författarna så det finns gott hopp om det

      Radera
    2. Ikkje så veldig ung då, for danske Balle er fødd i 1962 og debuterte i 1986. Så ho er ein erfaren forfattar, som eg trur har sine gode grunnar for "stoppe" tida.

      Beste helsing Anne Karin frå Norge

      Radera
    3. ännu bättre! hon är inte översatt till svenska förrän nu. men vi har redan tidigare diskuterat att läsa henne i vår danska läsecirkel. tack för ditt inlägg!

      Radera