onsdag 13 september 2023

Veckands kulturfråga v. 37 2023

enligt O: Veckans kulturfråga v. 37: Vilka är dina favoritboktitlar och varför gillar du dem. Jag står här och stryker av Tillie Olsen är en titel jag gillar. En får en känsla av kvinnohistoria och tankar. En tänker ju ofta bra när en gör mekaniska rörelser. Ingenstans mitt segel av Ingela Strandberg är en så poetisk titel på den diktsamling som författaren fick Sveriges Radios lyrikpris för. Arktiska nätter av Giles Blunt låter vackert men obarmhärtigt och skrämmande. När bergen sjunger av Nguyễn Phan Quế Mai är en bedrägligt vacker titel på en förskräckande vietnamesisk krigsskildring. Biodlaren från Aleppo av Christy Lefteri är en fantastrisk roman om kriget i Mellanöstern. Aleppo är Syriens största stad. Jag har alltid tyckt att Aleppo är ett så mytiskt namn.

4 kommentarer:

  1. När bergen sjunger har jag läst och håller med. Men den första där sa ju väldigt mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är så bra. och jag tycker också att titeln är talande

      Radera