söndag 3 september 2023

En smakebit på søndag v. 35 2023

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger driver söndagsutmaningen En smakebit på søndag. En delar med sig utav det en just läser. Utan spoilers, förstås ifrån. Min smakebit v. 35 kommer ifrån Min dyra ögonsten av Marieke Lucas Rijneveld.ed

"Dagen då Kate Bush fyllde fyrtiosju var du svårt sjuk. Du hade sagt att låten som var inspirerad av Emily Brontës Wuthering Heights, en bok som jag hade varit tvungen att slugga mig igenom likt dess huvudperson som på sida fem med eldgaffel i handen schasar ifrån sig hundarna som hon kallar djävulska fyrfotingar, en hjord andebesatta svin, en passage som sedermera påståtts vara tagen ur Bibeln, Lukasevangeliet, den låten tyckte du plötsligt. var fruktansvärt bra, och jag kom att tänka på när Kate Bush 1978 i direktsändning i tv klippte banden till nöjesparken Eftelings nya attraktion Spökslottet, som stoltserade med en låtsasgravsten med hennes namn på, och jag tänkte att dit måste jag ta med dig någon gång, och du tyckte att låten var extra bra när hon för femte gången sjöng: Heathcliff, it´s me, I´m Cathy, I´ve come home, I´m so cold, let me in through your window."                  Fler smakebitar HÄR

16 kommentarer:

  1. tack för lite rörig smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gäller att hålla tungan rätt i munnen

      Radera
  2. Jösses, en av de längsta meningar jag har läst. När jag kommer till slutet så har jag glömt början.

    SvaraRadera
  3. Vilken lång och krånglig mening! Men låten är ju verkligen speciell och en man minns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den är lång och snårig. men jag tror att en ska läxa den snabbt

      Radera
  4. Haha, jag får nog hålla med tidigare kommenterare här litegrann. Men jag har varit nyfiken på författaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det finns inte många skiljetecken i texten i övrigt heller

      Radera
  5. Håller med de tidigare kommentarerna. Har inte läst något av författaren.

    SvaraRadera
  6. Jag började läsa Obehaget om kvällarna men den funkade inte för mig. därför tror jag inte jag lyckas få flyt i denna heller, smakbiten antyder att det är långa meningar och lite svårt att hålla i tråden. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. långa meningar, få skiljetecken. tror inte att en ska tänka så mycket utan bara läsa på

      Radera
  7. Ingen bok för mig alls! Efter att ha läst Ulf Lundells bok som inte har några komman eller punkter när jag precis vaknat upp efter en operation och naturligtvis trodde att allt gått åt helsicke, så vill jag ha bra och normalt skrivna berättelser...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, den här boken passar dig nog inte alls då. en får läsa på ett speciellt sätt och inte så länge åt gången

      Radera
  8. Svar
    1. ja, verkligen! en får stänga av tänket och bara rasa igenom

      Radera