tisdag 26 september 2023

Tisdagstrion v. 39 2023: Judisk kultur och historia

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 39: Judisk kultur och historia

1. De fattiga i Łódź av Steve Sem - Sandberg. En alldeles fantastisk roman som det tog författaren 5 1/2 år att skriva. Judeäldsten Chaim Mordechai Rumkowski, av tyskarna utvald till föreståndare för gettot, är en central gestalt i romanen. Mördare eller frälsare? Det beror på vem som får frågan. Någon av de sjuhundra överlevande (av ca 250 000) skulle säker svara att han räddade mitt liv. Rumkowski lyckades organisera hela gettot, bygga ett antal barnhem och 120 fabriker. Gettot i Łódź blev en lönsam affär för tyskarna och utrymdes därför inte förrän ryska armén befann sig alldeles inpå knutarna.

2. Tre apor av Stephan Mendel - Enk. Charmerande om en judisk familj tillhörande den judiska församlingen i Göteborg. Sekularisering pågår. Det är svårt att rekrytera nytt folk till begravningssällskapet. Och nu har det kommit in en goy i familjen också. Ingemar heter han. Katastrofen vore total om han inför julgran. Han har redan introducerat en ny sorts flingor vid frukostbordet.

3. Kaddish på motorcykel av Leif Zern, författare och teaterkritiker på DN. Han föddes 1939 och växte upp som enda barnet i en judisk familj på Söder i Stockholm. Fadern, som är jude, har träffat modern medan han arbetade som springsjas. Hon är s. k. shikse, alltså en kristen flicka.
Hon beslutar sig för att gå över till judendomen och går därefter i lära hos sin svärmor för att lära sig judiska seder och bruk.

 

15 kommentarer:

  1. Den översta finns i min bokhylla någonstans.

    SvaraRadera
  2. De fattiga i Lódz är bland de bästa böcker jag har läst. De andra två blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Steve Sem - Sandberg var här och berättade om boken. det var ett helt magiskt författarbesök

      Radera
  3. Vill läsa alla i din trio! Tack för tips! /Bokologen

    SvaraRadera
  4. Har lysnat på ett boksamtal med Steve Sem Sandberg men inte läst någon bok i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  5. tyckte mycket om Leif Zerns bok
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/

    SvaraRadera
  6. De fattiga i Łódź har jag läst och jag funderade på att ta med den i min trio också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är en mäktig och storslagen bok, tycker jag

      Radera
  7. Har svårt för religion i allmänhet så dessa böcker är inget för mig...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  8. Spännande titlar, men jag har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera