tisdag 19 mars 2024

Tisdagstrion v. 12 2024:Öron, näsa eller mun (i handling, titel eller på omslag)

 

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 12Öron, näsa eller mun (i handling, titel eller på omslag)

1. Ur vulkanens mun av Helena von Zweigbergk. Författaren berättar att Ur vulkanens mun används i familjeterapiutbildningen. Den handlar om en katastrofal semesterresa till Sicilien. Anna och Mats försöker lappa ihop sitt förhållande och de stackars barnen tassar omkring som på nålar.

2. Fartygets ögon av Roy Jacobsen. Ingrid Barrøy ger sig på vandring i sökandet efter sitt barns far, Alexander. Livet är nerkokt till det allra mest basala. Äta, byta blöjor, sova. Ingrid berättar sin historia för alla hon möter och frågar om de sett Alexander. Hon visar dem barnets ögon som är mycket speciella och liknar faderns. Romanens titel förstår jag inte.

3. Mr Potter av Jamaica Kincaid. Mr Potter  var Jamaica Kincaids far. Han tog inget ansvar för de elva döttrar han givit upphov till lite varstans. Det enda de fick i arv var hans näsa

4. Näsa för nyheter essä om James Joyce av Sara Danius och Hanns Zichler. Så löjligt! Jag tipsade om ögon i stället för näsa.Och när jag såg efter hade jag tipsat om två näsor i stället för en öron.

5. Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole. Ignatius OReilley är bara för mycket. En grön jägarmössa klämde ihop övre delen av huvudet, som liknade en köttig ballong. De gröna öronlapparna svämmade över av stora öron, oklippt hår och de tunna borst som växte inne i själva öronen och stack ut åt båda sidorna likt körriktningsvisare som pekade åt två håll samtidigt. 

Jag tar med misstagen också. Så är uppgiften löst med tillägg. 1 mun, 2 näsor, 1 ögon, 1 öron  

18 kommentarer:

  1. läst flera Jamaica Kincaid men inte Mr Potter

    SvaraRadera
  2. är inte väldigt förtjust i Jamaica Kincaid men jag har i alla fall läst flera titlar.

    SvaraRadera
  3. Så bra att du påminner mig om Fartygens ögon. Jag har bara läst ettan och tvåan i kvartetten (är det väl?) Mr Potter har jag däremot läst men inte tänkte jag på hans näsa idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är en kvartett. ettan i särklass bäst, tyckte jag. jag hittade näsan med hjälp av min egen sökfunktion!

      Radera
  4. Vulkanens min blir jag nyfiken på / bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena von Zweigbergk är duktig på att beskriva mer eller mindre (dåligt) fungerande funktioner

      Radera
  5. Dumskallarnas sammansvärjning tyckte jag om, när jag läste den för ... ja, närmare fyrtio år sedan. Om jag hade vågat så skulle jag läsa om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har faktiskt läst om den. jag gillar det milda vansinnet i den

      Radera
  6. Roy Jacobsen har jag tänkt läsa mer av. Tack för påminnelsen

    SvaraRadera
  7. Ur vulkanens mun har jag med i min trio. De andra känner jag till men har inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tyckte att Ur vulkanens mun var bättre än de senare delarna

      Radera
  8. Jag lyckades ju också byta ut öron mot ögon ... men värre saker har nog hänt. Tror inte jag läst någon av dina böcker, men funderat på flera av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är flera som läst in ögon också. har du inte läst Dumskallarna så gör det

      Radera
  9. Inte läst någon av dina. Tack för tipsen!

    SvaraRadera