onsdag 20 mars 2024

Veckans kulturfråga v. 12 2024

enligt O: Veckans kulturfråga v. 12: Vilken bok har du läst om flest gånger  och varför har du återvänt till just den?

En bok som jag ständigt återvänder till i olika ärenden är Vems lilla mössa flyger av Barbro Lindgren. Jag tycker att det är en bok för alla åldrar och alla tider. Fantasin, vemodet, humorn - allt tilltalar mig. Det började naturligtvis med högläsning för barnen. Greven av Monte Cristo av Alexandre Dumas d.ä. har jag också läst flera gånger, bl. a. som högläsning för barnen. Äventyr, kärlekssaga och att rättvisan och det goda segrar till slut känns viktigt i dessa tider. Men jag håller med Linda. Det blir allt färre böcker en läser om. Omläsning är riskfyllt. Det kan hända att en får en läsupplevelse förstörd för sig. Det har hänt mig och det var inte roligt alls. Serien om Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset har jag läst om många gånger. Den håller. En fantastisk historisk skildring, en kvinnoskildring och en vemodig kärlekshistoria.

6 kommentarer:

  1. lycka att hitta böcker som värda en omläsning, Dumas borde jag läsa, sonens favorit, min far bytte namn efter en av hjältarna…

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag minns med välbehag alla äventyrsböcker jag läst. Varghunden, Skriet från vildmarken o. dyl.

      Radera
  2. VLMF är jättetrevlig och visst har jag läst den rätt många gånger, men då högt och för barnen (jag hoppade över barnböckerna i dag, men i den högen finns säkert nån jag läst hundra gånger minst). Kristin L 'är också en av mina stora favoriter, har läst den men kanske inte fler än två ggr. Dumas älskade jag när det begav sig, men omläst har han nog inte blivit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tog bara med en barnbok som jag läst i även sedan barnen slutat med högläsningen.

      Radera
  3. Kristin Lavransdotter har jag inte läst sedan jag var tonåring, men den skulle vara spännande att läsa om.

    SvaraRadera
  4. jag tror att du kommer att upptäcka att den håller

    SvaraRadera