söndag 24 mars 2024

En smakebit på søndag v. 12 2024


astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i söndagsutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser utan att för den skull spoila något. 

" Det var fredagen den trettonde när Anna begav sig till akupunkturen, vilket inte Anna hade lagt någon särskild vikt vid, men det hade akupunktören. Dörren var låst."Jag törs inte annat en dag som denna." sa hon efter att hon släppt in Anna. Hon sträckte ut sin hand. "Mille Sille." Hon hade stort och lockigt grått hår och silverörhängen som dinglade. "Anna", sa Anna. "Jag är i vecka 17 + 4." Mottagningen låg i ett gammalt korsvirkeshus intill en gräsbevuxen jordhög borta vid en av kanalerna. Utanför huset låg baljor med vissna växter, vindspel och en trädgårdstomte med flagnad färg. Vardagsrummet var överbelamrat  med bokhyllor, krukväxter, buddhastatyer, och anatomiska modeller med kroppsdelar i glansig plast. Två otympliga soffor var täckta av indiska mattor och ovanför receptionen hängde en enorm affisch på Kronprinsen och Kronprinsessan Mary. Det luktade konstigt." Fler smakebitar HÄR

15 kommentarer:

  1. Tycker jag känner igen författarnamnet men vet inte varifrån. Det var en tydlig bild av huset och rummet man fick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. väldigt åskådligt beskrivet. en anar lite mera ockaå

      Radera
  2. Tack för smakbiten! Hade inte hört talas om boken förut.

    SvaraRadera
  3. inte läst författaren, intressant smakbit... vaffö akupunktur under graviditet...? Sonen är fysioterapeut, jag testade en nål... egentligen har jag inte ont, påverkade mig så att jag andades, fick massa syre, kände mig pigg 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej jag förstod inte heller varför hon skulle gå till akupunktör. jag fick akupunktur för ett skadat knä, men det fungerade inte alls

      Radera
  4. Vilket märkligt sätt att presentera sig 🤔 Eller hade graviditeten med akupunkturen att göra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. det hela är lätt absurt. vi får se vart berättelsen tar vägen

      Radera
  5. jag har kikat lite på hennes förra bok De anställda, men inte kommit till skott. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kanske kommer till De anställda också så småningom

      Radera
  6. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Olga Ravn vill jag läsa något av. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olga Ravn är speciell. liksom flera av de andra yngre danska förffattarna

      Radera
  8. Your blog is a reflection of your dedication to continuous improvement. Explore the Aviator game's fan theories and speculation on our blog.

    SvaraRadera