söndag 25 december 2022

En smakebit på söndag v. 51 2022


Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

"Första gången jag mötte A var i en hiss på väg upp i Carnegie Hall mellan W 56th south och W57th Street. Vi sa ingenting till varandra, så ordet mötte är kanske fel. Som jag ser det för mig nu, nästan fyrtio år senare, var det många som åkte  i hissen, den stannade flera gånger, på våning efter våning, och folk kom in och gick ut. Han sa senare att det var mitt leende han föll för. Jag tror inte det. Jag brukade inte le. I alla fall inte när jag var sexton. Kanske föll han för den rosa - och vitrandiga klänningen, till hälften karamell, till hälften punk, och den stora röda stickade mössan från Norge. Mammas mössa. Jag menar inte att han föll för klänningen som sådan - ärmlös, med tunna axelband, åtsittande över brösten och midjan, innan den bredde ut sig i en mjuk kjol som nåde till mitt på knäna - utan för flickan som så uppenbart älskade att visa upp sig i den."

Ur Flicka,1983 av Linn Ullman. I översättning av Lars Andersson. Albert Bonniers Förlag

14 kommentarer:

  1. Har hört talas om, men inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag ska ta tag i den nu. lånetiden nästan slut

      Radera
  2. Den här är jag nyfiken på. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. lång kö på bibl. men den verkar lättläst

      Radera
  4. Den här boken var ny för mig.Författaren är bekant. Tack för smakbit, god fortsättning

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är ganska färsk. påminner om Ernaux En flickas memoarer. god fortsättning till dig också

      Radera
  5. Kikat lite på den på jobbet men den lånades snabbt ut så kom inte längre. Tack för smakbiten och ha en skön fortsättning på julen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är kö på bibl. god fortsättning till dig också

      Radera
  6. Kände inte till den boken och har heller inte läst något av Ullman. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! Har läst annat av författaren.

    SvaraRadera