söndag 18 december 2022

En smakebit på søndag v. 50 2022


Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

"Det susade i vattenkastrullen som hon höll varm tills mor kom från fryseriet. Hon hade fiskkakor från igår liggande färdiga. Hon hade skurit de fyra kalla potatisarna, som också blivit kvar, i tärningar. Det stod klart med en kall smörklick i stekpannan. Färdig att flyttas från bänken till det mellersta hålet på spisen. Hon kunde redan lukten. Den var varken äcklig eller god. Men hon tänkte säga att hon redan hade ätit. Hon ville sitta i kammaren och låta mor vara ensam medan hon  tvättade sig och åt, Ville hålla sig undan  så mor fick  fred med sina tankar. .Så kunde hon duka  av bordet medan mor vilade på soffan."

Från det stumma rummet av Herbjørg Wassmo
 

16 kommentarer:

  1. Svar
    1. det är fortsättningen på Huset med den blinda glasverandan https://mrscalloway.blogspot.com/search?q=glasverandan

      Radera
  2. inte läst författaren, tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. fortsättning på Huset med den blinda glasverandan. jag läser om nu när trilogin kommit i nyutgåva. https://mrscalloway.blogspot.com/search?q=glasverandan

      Radera
  3. Jag läste Wassmo på 80-talet och om jag inte tar fel så var det här en av dem. Jag har i alla fall läst första delen i Tora-serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. detta är andra boken i trilogin. Huset med den blinda glasverandan är först https://mrscalloway.blogspot.com/search?q=glasverandan

      Radera
  4. Jag har läst fHuset med den blinda glasverandan men det var över tjugo år sedan så jag skulle nog behöva läsa om den innan jag kunde fortsätta serien. Vet du om det är fler böcker i serien?Tack för smakbit,

    SvaraRadera
  5. jag läser om för det var länge sedan jag läste trilogin. efter Det stumma rummet kommer Hudlös himmel. Wassmo är en skicklig berättare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska notera böckerna, kanske blir de lästa nästa år. Tack för tips

      Radera
  6. håll till godo! jag tycker att de är mycket läsvärda. kommer ihåg att jag gillade dem förra gångn också

    SvaraRadera
  7. Inte läst något av författaren, men historiska romaner lockar ofta, antar att denna är en sådan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är inte direkt nutid. men det känns inte som om det är så långt tillbaka i tiden

      Radera
  8. Svar
    1. jag tänkte just på att HW anpassar stilen väldigt mycket efter innehållet. i Dina - böckerna är den annorlunda

      Radera
  9. Känner till författaren men har inte läst något av honom än. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar Herbjørg Wassmo. hon är en god berättare. den här serien har kommit ut i ny upplaga och det säger ju en del

      Radera