tisdag 20 december 2022

Tisdagstrion v. 51 2022: JUL (en titel eller författare på varje bokstav)



 Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 51: JUL (en titel på varje bokstav)

1. Jude the Obscure av Thomas Hardy. På svenska Jude Fawley. Romanen kom ut 1894 och hade först gått som tidningsföljetong. Det blev författarens sista roman. Han fick så mycket kritik för den på grund av det som då ansågs vara osedligt men som nu inte skulle få någon att lyfta ett ögonbryn. Jude är en ung stenhuggare som drömmer om utbildning; flyttar till staden och träffar en olycksalig kvinna. Jude är filmad också. Det finns en engelsk ros som heter Rosa Jude the obscure

2. Under the Greenwood Tree av Thomas Hardy. När jag botaniserade på Hardy - hyllan såg jag flera romaner av Thomas Hardy som skulle passa i trion. Under the greenwood Tree heter I grönan skog på svenska. Undertitel: En lantlig målning i holländskt manér. Den kom ut 1972 och är en idyllisk kärlekshistoria som också vittnar om Thomas Hardys stora musikintresse. Under The greenwood Tree är också filmad.

Alternativ: Under my Skin av Doris Lessing. Undertitel: del 1 i min självbiografi  fram till 1949. Hon återskapar sitt liv i tre självbiografiska delar. Vandra i skugga är del 2. Del tre heter Ljuvaste dröm och är en roman.Martha - serien inte att förglömma.

3. Life´s little Ironies av Thomas Hardy. Tillfälligheternas spel på svenska. Novellsamling. Flera av novellerna är filmade eller omgjorda för TV

Alternativ: Löftet av Damon Galgut, som är från Sydafrika. Ännu inte läst, väntar på sin tur. Bookerprisvinnare 2021. Löftet skildrar en afrikanderfamilj under apartheidtiden fram till 2010 - talet.

.

16 kommentarer:

  1. Jag tror inte jag har läst något alls av denne Thomas Hardy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. han är en gammal favorit. har till och med vandrat i hans fotspår

      Radera
  2. Jag gillar Hardys språk och stil, men inte innehållet i hans romaner — de är för deppiga för mig. Hans dikter är ju inte heller så muntra, men en del av dem tycker jag jag om
    Läste för ohyggligt länge sedan en av hans novellsamlingar, som jag tyckte bättre om.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. han har inte mycket hopp om mänskligheten. i långa stycken håller jag med honom. han stod dessutom på kvinnornas sida. jag gillar också hans förtrogenhet med folklivet och inte minst folkmusiken

      Radera
  3. Kul med Thomas Hardy-temat! Jag har läst hans Tess of the D’ubervilles och Under the Greenwood Tree, däremot aldrig Jude the Obscure. Löftet av Galgut kan jag verkligen rekommendera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. min favoritbok är Heden. jag ska snart ta mig an Löftet på allvar.

      Radera
  4. Thomas Hardy tillhör de där författarna som jag ännu inte har läst. Alltid bra att bli påmind. Lessings bok har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det bra med påminnelser om böcker en tänkt läsa. Lessing läste jag flitigt förr i tiden

      Radera
  5. Inte läst någon av dessa Hardy-böcker, men blir nyfiken på den första. Han skrev väl rätt ofta om det som upplevdes som osedligt? Jag läste Tess of D'Urbervilles för några år sedan och tyckte mycket om den.
    Inte läst några av de andra alternativen, heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. han stod på kvinnornas sida och var lite före sin tid. många tycker att han är dyster i sin syn på människorna och samhället, men han har rätt

      Radera
  6. Martha av Lessing är fantastisk! Blir nyfiken på att läsa Hardy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Martha - serien var jag också förtjust i. Hardy ska en lära känna. han har mycket att bjuda på

      Radera
  7. Tack för jätteintressanta boktips.

    SvaraRadera