lördag 24 december 2022

Ett barn är fött idag

Rödaktigt lyktsken blänker 

på frusen trottoar
Långt bortom tidens gränser
ett ögonblick jag var.
Jag hörde bortom tunga
grå fält och vattendrag
en herdeskara sjunga:
Ett barn är fött i dag

Jag hejdar mig och tänker:
Står jag i hörnet kvar?
Rödaktigt lyktsken blänker
på frusen trottoar.
Mitt öra blåsten piskar
med kalla gisselslag
men djupt i mig det viskar:
Ett barn är fött i dag.

Din vinternatt som kuvats
av frosten och låg stum,
o, ande, har förljuvats
av evangelium.
Snart skingrar morgonglöden
Allt mörker kring mitt jag.
Förgänglig är blott döden.
Ett barn är fött i dag

Hjalmar Gullberg 

4 kommentarer:

  1. Vi var i kyrkan med sonens familj, svärdotter jobbar som kyrkvaktmästare, god fortsättning 🎄⭐️🎁 https://hannelesbibliotek.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. god fortsättning till dig också. jag hade tänkt midnattsmässa igår men av den blev det intet. alla tog det mycket lugnt. alla utom sonens katt

    SvaraRadera
  3. Det var en fin dikt.

    PS. Jag skrev faktiskt för en vecka sen att Veckans mening har juluppehåll och återkommer den 7 januari.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gjorde du säkert, men jag hade väl förträngt det

      Radera