tisdag 13 december 2022

Tisdagsgtrion v. 50 2022: Bokklappar (till dig själv eller någon annan)

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 50: Bokklappar (till dig själv eller någon annan).

Jag har redan talat om att jag önskar mig Romanens segertåg av Ingrid Elam. Vilka bokklappar jag köpt till andra kan jag inte avslöja här eftersom jag förmodar att alla läser min blogg med stort intresse. Men jag kan fylla på min egen önskelista med några titlar. Till exempel:

1. Leka med modernismen: Virginia Woolf och Bloomsburygruppen av Ingela Lind. Har läst den och tyckt mycket om den. Skulle gärna ha den i hyllan.

2. Hörluren av Leonora Carrington; en surrealistisk feministklassiker om en dam på 92 som till sin stora förtret placeras på ett ålderdomshem. En kan nog säga att hon utnyttjar tiden väl. Författaren var även konstnär och lierad med Max Ernst. Jag läste romanen för väldigt många år sedan och har länge tänkt att den absolut skulle platsa i min hylla.

3. Karavan. Litterär tidskrift på resa mellan kulturer. 4 nr/år 

Karavan är en tidskrift med fokus på litteraturen från Afrika, Asien och Latinamerika. Från dessa kontinenter kommer en ny, omvälvande litteratur som är i färd med att förändra världslitteraturen av idag. Med nyöversatta skönlitterära texter och bakgrundsartiklar presenteras de angelägna, brännande författarskapen i Karavan.

16 kommentarer:

  1. Min man tipsade precis nyss: Det har kommit en biografi om Wirginia Woolf. Tillfälligheternas spel. Hörluren blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för tipset om Woolf! jag minns Hörluren som väldigt absurd!

      Radera
  2. Idel, för mig, okända böcker här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingela Linds bok är väl ganska känd, men Hörluren hör nog till de mindre kända

      Radera
  3. Hörluren lät riktigt intressant! Elams bok skulle jag också gärna vilja läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörluren är absurd. som Dumskallarnas sammansvärjning som jag också gillade

      Radera
  4. Spånnande nya tips! Jag antecknar dem

    SvaraRadera
    Svar
    1. kul! kan kanske vara bra att ha någon gång?

      Radera
  5. Helt nya tips för mig! Hoppas du får några av dessa i jul. Det finns ju så många böcker man vill ha :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gör ju det! och ibland får en helt oväntade titlar som blir jättebra!

      Radera
  6. Kände inte till någon av böckerna eller tidskriften. tack för tipsen!

    SvaraRadera
  7. Intressanta tips. Leka med modernismen blir jag särskilt nyfiken på.

    SvaraRadera
  8. jag vet att jag var väldigt förtjuswt i den när jag läste den för länge sedan

    SvaraRadera