onsdag 14 december 2022

Veckans kulturfråga v. 50 2022

enligt O: Veckans kulturfråga: Vilka tips på kulturella verk på jultema har du?

O Holy Night med Patti Smith tycker jag är fin

Fanny och Alexander har jag sett många gånger, men den skulle jag kunna se om ändå för alla de fina skådespelarna, de fina kläderna och den vackra miljön.

Juloratoriet av J S Bach. Jag har biljetter till en konsert på lördag.

Selma Lagerlöfs jul har jag köpt. Förra året köpte jag Juldagar: 12 berättelser och 12 festmåltider för 12 dagar av Jeanette Winterson

En röd liten fågel i juletid av Fannie Flagg tycker jag är en rar liten bok

8 kommentarer:

  1. fina juliga tips, har gamla böcker med Selmas julnoveller, första delen av Fanny och Alexander fin men sen lite läskigt (den stränga prästpappan är tydligen Bergmans mor i verkligheten)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den delen är jobbig. men det ar väl fadern som var sträng?

      Radera
  2. Fanny & Alexander måste vara Bergmans i särklass bästa film. Omöjligt att sluta titta om man börjat! Och vilka skådespelare! Undrar om jag kan hitta Selma-boken, den verkar slutsåld på somliga st'ällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. F&A är verkligen en jättebra film som tål att ses många gånger. du får beställa boken på nätet. du hinner nog få den innan jul

      Radera
  3. Ja, En röd liten fågel! Den gillade jag, men tänkte inte alls på. Och Fanny och Alexander är ju väldigt bra. Såg den flera gånger på bio när det begav sig, men inte sedan dess.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den lilla röda fågeln tykte jag mycket om liksom Fanny och Alexansder. älskad alla gamla skådespelare

      Radera
  4. Just det, Wintersons bok köpte jag förra året, men hann inte läsa. Ska leta fram den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte heller hunnit läsa så mycket i den.

      Radera