söndag 11 december 2022

En smakebit på søndag

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

 "Jag och min dåvarande man hade köpt gården ett decennium tidigare. Stället kostade typ ingenting. Vi betalade 650 000 för en hel gård med mark och jakträtt. Även om huset hade renoveringsbehov, så var det en enorm skillnad mot priserna söder om Dalälven. Sascha och Alma var fortfarande i förskoleåldern, och vi hade fått nog av småbarnslivet i Stockholm: ett så komplicerat socialt trassel av barnkalas och aktiviteter att vi var utmattade helt i onödan. Livspusslet, kallades det. Vi inbillade oss att det skulle bli lugnare på landet. Det hade det naturligtvis kunnat bli, om jag inte omedelbart hade skaffat så många tidskrävande djur. Om vi hade tänkt på att bosätta oss nära en busshållplats, så att man slapp köra bil överallt. Det dröjde nu inte länge förrän barnen ville börja träffa kompisar som bodde i andra byar, och snart började de också i en friskola som inte gav rätt till skolskjuts. Det var ett evinnerligt forslande av barn, i synnerhet efter skilsmässan när exmannen flyttade ut. "

Från sid. 40 - 41 i Spöket. Olyckligt kär i djur av Aase Berg

14 kommentarer:

  1. Ja, den där lite romantiska bilden av livet på landet är inte alltid så rättvisande. Boken kände jag inte till.

    SvaraRadera
  2. Logistiken när man bor på landet är verkligen inte enklare än i stan. I synnerhet när det inte finns kollektivtrafik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kollektivtrafiken dras ju in mer och mer, dessvärre

      Radera
  3. Jag har paketerat in den här författaren i feel-good-träsket som jag har lite svårt för. Smakbiten lät mycket realistisk, så är livet på landet! Tack för smakbit

    SvaraRadera
  4. nej, det är ingen feel-good-författare. tvärtom. hon är ganska frän

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten! Känner igen författarem och boken.

    SvaraRadera
  6. Har bara läst en bok av henne och gillade den. Ja, det blir mycket skjutsande för landetföräldrar. Mina barn tog tunnelbanan eller gick till sina vänner...

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar Aase Berg nästan jämt. jg växte upp på landet och det blev mycket cyklande

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Verkar som en vettig tanke att det finns buss i närheten (eller på cykelavstånd), sådär för barnfamiljer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. absolut, men det kanske inte alltid går att föreställa sig hur mycket farande det blir med ett par aktiva barn

      Radera