söndag 12 februari 2023

En smakebit på søndag v. 6 2023

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

                                                                                   Bilden lånad av Romanus & Selling
"Hon tittade på Estela i backspegeln, flickan såg ut över den breda Torneälven samtidigt som hon nynnade på en sång de lärt sig i skolan. Sångerna hade varit hennes sätt att erövra svenskan, hon pratade nästan felfritt nu. Tänk så fort det gått ändå, inte ens ett halvår. Marge försökte minnas hur lång tid det tog för henne själv att lära sig svenska på nomadskolan. Längre än så. Det sved till i bröstet. Det förflutna hade allt oftare börjat tränga sig på och det hängde samman med Estela. Först hade hon inte velat erkänna det, men dottern väckte smärtsamma minnen. Hur hade hon änkt som tagit ett barn från sin invanda miljö och tvingat henne at bli svensk? Hur hade hon kunna utsätta Estela för det som hon själv varit med om?"

Från sidan 250 i Straff av Ann - Helén Laestadius

22 kommentarer:

  1. Denna har ju synts en del de senaste veckorna.

    SvaraRadera
  2. läst några om samer i Sverige. Ett land av snö och aska av Petra Rautiainen berättar om samers situation i Finland (2022), första boken om finska samer under kriget, inte bättre där. Vi ska prata om boken i vår finska bokcirkel

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag lägger till den i min väldiga läslista. det är intressant och komplicerat

      Radera
  3. har du läst eller sett den japanska filmen Kvinnan i sanden av Kobo Abe:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2023/02/kvinnan-i-sanden-av-kobo-abe.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst den och om jag minns rät förstod jag inte mycket. skulle nog behöva se filmen

      Radera
    2. Kenzaburo Oe säger att han var inspirerad av Kobo Abe

      Radera
    3. han tycke väl att Kobo Abe skulle haft Nobelpriset

      Radera
  4. Stöld står på min läslista, kanske den här kommer upp på den också sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. är snart klar med Straff. Stöld klart bättre

      Radera
  5. Jag har Stöld högt upp på listan, men funderar över om jag ska vänta och läsa alla tre i sträck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tyckte mycket om Stöld. hade förväntat mig mer av Straff

      Radera
  6. Jag var och lyssnade till henne igår och köpte boken. Älskade Stöld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tyckte också väldigt mycket om Stöld. tycker inte så mycket om Straff

      Radera
  7. Stöld är så bra, så ska förstås läsa denna också. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Självklart vill jag också läsa denna, tack för påminnelse, nu står jag som nr 13 i kön...jaja det blir min tur så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, en ska väl läsa hela trilogin. var väldigt förtjust i Stöld

      Radera
  9. Tack för smakbiten! Den vill jag läsa!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten! Nyfiken på författarens böcker.

    SvaraRadera