söndag 26 februari 2023

En smakebit på søndag v. 8 2023

 

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar läsutmaningen En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås.

"Ofta hejdade sig mamma mitt i en av alla de otaliga uppgifter som hela tiden avlöser varandra under en kvinnas dag (sopa gården, sprita och sortera bönorna, rensa durran, luckra upp jorden, gräva upp sötpotatisen, skala bananerna innan de tillagas...) och ropade på oss, de tre yngsta flickorna som fortfarande fanns kvar hemma, inte med de namn som vi hade fått när vi döptes, Jeanne, Julienne, Scolastique, utan med våra riktiga namn, de som pappa hade gett oss när vi föddes och vars betydelse alltid blev föremål för tolkningar och tycktes skissera vår framtid: "Umubyeyi, Uwamubyirura, Mukasonga!"

Från sidan 7 i Barfotakvinnan av Scholastique Mukasonga. Fler smakebitar HÄR

18 kommentarer:

  1. Det hade varit intressant att veta vad namnen betyder, men det får man väl om man läser boken 🙂

    SvaraRadera
  2. Jag kan förstå att mamman inte ropar på någon som heter Uwamubyirura ;)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att hon i så fall använder någon slags förkortning

      Radera
  3. dessa bananer hittar jag i invandrarbutiker men har inte testat

    SvaraRadera
  4. Tack för smakebiten, helt ny bok för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. mycket intressant och förfärlig läsning. handlar om hutuernas hemska behandling av tutsier

      Radera
  5. Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  6. väldigt intressant. mycket annorlunda miljö

    SvaraRadera
  7. Där vrickar jag tungan! Men boken vill jag gärna läsa, tack för smakbit!

    SvaraRadera
  8. låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Det var otippat intressant att läsa ett helt kapitel om Durra! Jag gillade både den här och Madonnan vid Nilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. väldigt intressant att läsa om durra och byggandet av olika hyddor och mycket annat

      Radera
  10. Den vill jag läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. gör det! jag ska absolut läsa Madonnan vid Nilen också

      Radera