söndag 19 februari 2023

En smakebit på Søndag v. 7 2023

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser.
Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

"Natsukis böcker var en pytteliten bokhandel på en bakgata i stadens äldre kvarter. Den hade en något underlig planlösning. Från ingången och hela vägen till antikvariatets bakre del gick en enda lång gång. På båda sidor om gången tornade höga bokhyllor opp sig, ända upp till taket och varenda bokhylla var smockfull med böcker. I taket hängde lampor i retrostil vars mjuka skinn  speglades i det bonade trägolvet. Unefär halvvägs in i bokhandeln stod kassan, ett enkelt skrivbok i trä, men bortsett från det och två pallar fanns det inga andra möbler eller utsmyckningar. Längst bak i butiken slutade gången i en trävägg, men när man kom in en solig dag fick man intrycket att stället faktiskt var betydligt större än det faktiskt var."

Från sidorna 19 och 20 i Katten som räddade böcker av Sosuke Natsukawa

16 kommentarer:

  1. den här vill man ju läsa, tack för smakbiten

    SvaraRadera
  2. Den bokhandeln skulle jag vilja besöka :)

    SvaraRadera
  3. Den läste jag förra året. Tyckte verkligen om den.Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. roligt! då håller sig nog mitt positiva intryck

      Radera
  4. Låter som en mysig bokhandel, där utrymmet används till det det är tänkt.

    SvaraRadera
  5. Åh, den här fick jag av sonen i julklapp och har läst den. Tyckte mycket om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. fin julklapp! jag ser fram emot läsningen

      Radera
  6. Katter och böcker låter som en trevlig kombo att läsa om!

    SvaraRadera
  7. Den här är jag lite nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Jag skulle gärna titta in i den bokhandeln. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera