onsdag 22 februari 2023

Veckans kulturfråga v. 8 2023

enligt O: Veckans kulturfråga v. 8 gäller bokrean. Planerar du att köpa några böcker under Bokrean? Vilka genrer brukar du prioritera? Egentligen inte. Men en ska aldrig säga aldrig. Kommer jag förbi en reabutik vet en aldrig hur det går. En sådan bok som Ramen: Japanska nudlar och smårätter av Tove Nilsson kunde nog vara kul att ha. Zeinas gröna kitchen : gröna recept från olika delar av världen av Zeina Moutada. Neil Gaiman är vanligtvis ingen favorit men hans Nordiska myter skulle kunna vara en fin presentbok, liksom Nordiska gudasagor av Katarina Harrison Lindbergh. David Thurfjell, Granskogsfolk låter väldigt intressant för en som är född i granskogen. Ett par japanska romaner finns det Yoko Okagawa, De förlorade minnenas ö och Senseis portfölj av Hiromi Kawakami, men jag har läst dem och tänker inte köpa dem. Dikter och Noveller av Sylvia Plath är så klart lockande

8 kommentarer:

  1. ibland kan jag köpa böcker som jag läst... men man har ju inte plats, i år har jag förbeställt några böcker, vilket jag inte gjort tidigare

    SvaraRadera
    Svar
    1. javisst, så är det. vissa böcker vill en ha tillgång till hela tiden. länge sedan jag förbeställde något

      Radera
  2. Vissa böcker kan man köpa som present, även om man själv inte vill ha dem. Man kan ha läst dem eller de passar inte en själv men däremot den där vännen som man ska köpa något till. Visst är det väl roligare att få en bok av någon som kommer på besök än den där chokladasken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. de bästa är ju om en får en väl vald bok, en chokladask och blommor

      Radera
  3. Vänta bara! Snart trillar du också dit... och köper en rea-bok.
    Å vad gäller ramen. Alltså för ungefär 6 månader sedan hade vi inte en enda ramen restaurang i Täby, nu har vi tre stycken. Oerhört populär mat. Absolut älskar ramen soppan, men skulle inte vilja laga köttet sjölv. Har lite svårt för långkok;-)
    PS. Har du läst några av Haruki Murakamis böcker? DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar långkok. maten känns så riktig då. har läst Kafka på stranden och var så förtjust i den. och så har jag läst noveller och Fågeln som vrider upp världen

      Radera
  4. Både de där japanska och en hel del av lyriken lockar mig, får se om jag lyckas motstå.

    SvaraRadera
  5. Jag vet inte hur många kokböcker jag fått av mina föräldrar genom åren. Rensade ut en hög när jag flyttade senast. Har köpt typ 2-3 st själv av författare jag velat stödja men varenda gång jag söker ett recept eller inspo så googlar jag...

    SvaraRadera