onsdag 11 januari 2023

Veckans kulturfråga v. 2 2023

enligt O: Veckans kulturfråga v. 2: Vilken för dig ny favoritförfattare upptäckte du 2022?

Den norska författaren Trude Marsteins Så mye hadde jeg läste jag i en av mina läsecirklar. Och jag förvånade mig över att jag inte läst henne tidigare. Så mye hadde jeg skildrar en kvinnas liv från 13 till 60 med stor psykologisk skärpa.

Ann - Helen Laestadius fantastiska roman Stöld, som handlar om samernas situation skildrad av en ung flicka, gjorde att jag nu ser fram emot att läsa hennes nya roman, Straff

Kim Leines grönländska roman Tunu läste vi på danska i vår danska läsecirkel. Vi var alla mycket förtjusta. 

Lina Nordquists roman Dit du går följer jag är en debutroman som också blev Årets bok 2022. 

Elisabeth Åsbrink är också en sådan författare som jag borde upptäckt tidigare. Hennes bok om författarinnan Victoria Benedictsson, Mitt stora vackra hat, väckte nytt liv i författarinnan

4 kommentarer:

  1. läst en annan grönländsk författare

    SvaraRadera
  2. Har inte läst något av varken Kim Leine eller Trude Marstein, men eftersom flera andra du skriver om tillhör mina favoriter borde jag verkligen göra det.

    SvaraRadera
  3. Jag har bara läst (och älskat Stöld) så jag borde kanske läsa alla de här andra också då?

    SvaraRadera