torsdag 12 januari 2023

Helgfrågan v. 2 2023: Läser ni om böcker?

 Mias bokhörna: Helgfrågan v. 2: Läser ni om böcker? Gärna exempel. 
Jag har i princip inget emot att läsa om böcker. Men det beror på vad det är för böcker. Ibland räcker inte ens det. Jag läste Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Marquez för väldigt länge sedan. Och när den nu kom i nyöversättning av Lina Wolff skulle vi läsa den i en läsecirkel. Visst är den värd en omläsning men jag kunde inte känna den entusiasm och känsla av läsupplevelse som jag fick vi den första läsningen. Böcker jag läst om och som jag tyckt minst lika mycket om som första gången är trilogin om Löwensköldska ringen av Selma Lagerlöf och trilogin om Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset. Vissa av Thomas Hardys romaner har jag också läst om.

9 kommentarer:

  1. den nya översättningen av Gabriel García Márquez väntar i bokhyllan, lyssnade på översättaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. har också lyssnat på henne. inget fel på översättningen alls.

      Radera
  2. Ha! Lavransdotter kom jag inte ihåg den har jag läst om! Men GGM stora epos blir det nog ingen repris av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, jag kände inte igen min första upplevelse av den

      Radera
  3. Hundra år av ensamhet skulle jag inte orka läsa om. Jag blev tokig på alla dessa personer som hade exakt samma namn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det var lite besvärande. en visste inte riktigt vem en hade att göra med

      Radera
  4. Har inte läst någon av böckerna, men tack för tipsen.

    SvaraRadera
  5. Ja nyöversättning blir omläsning så är det med Agatha Christie böckerna .

    SvaraRadera
  6. Ja, en nyöversättning kan vara en anledning till att läsa om en bok, så är det ju. Ofta finns där ju också intressanta nyskrivna förord av översättaren, eller någon annan sakkunnig.

    SvaraRadera