söndag 8 januari 2023

En smakebit på søndag v. 1 2023

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

"Sedan många år hade allt i Combray som inte stod i samband med sänggåendets drama upphört att existera för mig, men en vinterdag hände det då jag kom hem att min mor, som såg att jag var frusen, ville ge mig en kopp té. Detta var emot mina vanor, och jag tackade först nej men ändrade mig sedan, jag vet inte varför. Hon skickade då efter ett av de små runda bakverk som kallas madeleinekakor och ser ut att vara gräddade i räfflade snäckskal. Beklämd av en grå och dyster dag och av tanken på en lika dyster morgondag förde jag mekaniskt till läpparna en sked té, i vilken jag blött upp en bit kaka. Men i samma ögonblick som det med kaksmulorna blandade téet rörde vid min gom, spratt jag till, på helspänn inför något ovanligt som försiggick inom mig." 
Från sid. 56 - 57 i Swanns värld. På spaning efter den tid som flytt. 1 av Marcel Proust

26 kommentarer:

  1. Madeleinekakorna 🙂 Jag är ganska säker på att jag aldrig har läst hela boken, bara utdrag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är inte många som har gjort det. Madeleinekakorna är jättegoda

      Radera
  2. har i alla fall smakat på madeleinekakor på ett trädgårdsmöte i Göteborg och besökt Monets kök i Normandie (bakades där också)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har bakat dem och har sådana där snäckformar

      Radera
  3. Har läst första boken för länge sedan, men är nyfiken på hela sviten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har bara läst någon väldigt liten del av första delen. får se om jag kan bättra mig nu

      Radera
  4. Tack för smakebiten, jag har smakat på kakan.

    SvaraRadera
  5. Jag har inte läst Proust, det kanske man borde? Tack för smakbit, inga kakor för mig dock ,ler

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte alls tvunget att läsa Proust. men jag tänker försöka

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Låter som en bra bok. Madeleinekakor får mig direkt att tänka på en film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var ju intressant. vad kan det vara för film?

      Radera
  7. Hon (är det en hon?) ville inte ta emot en kopp te för att det var emot hennes vanor och hon styrdes av sänggåendets drama? Någon verkar ha problem. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. han hade problem vid sänggåendet eftersom inte mamma var med. jag tror att han heter Marcel

      Radera
  8. Har inte läst boken men känner till den och madeleinekakorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, kakorna är ju berömda. böckerna också, förstås

      Radera
  9. Min bokcirkel läste den här för länge sedan men inte jag, minns inte varför, jag fick inte läsro antar jag. Däremot minns jag att Marie-Louise och Gösta Ekman var på samma restaurang som vi när vi diskuterade den. :) Men nu pratade ju Danius också om den här, jag kanske borde läsa ändå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har bestämt att jag gör ett försök. min syster har läst hela serien

      Radera
  10. Ja, cirka den där smakbiten är nog i stort sett det enda jag tidigare läst av Proust. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. skadar inte att repetera. jag är rädd att den här boken kräver mycken läsro

      Radera
  11. Vi har boken i hyllan, men jag har aldrig gett mig på att läsa den. Vet att sonen pratade om att göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nu ska jag göra ett seriöst försök. tillsammans med ett par vänner i en liten läsecirkel

      Radera
  12. Läst något utdrag ur den för länge sedan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Jag borde åtminstone prova baka madeleinekakorna, men Proust tror jag inte jag kommer att ge mig på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. madeleinekakorna är inte så svåra att baka. det finns speciella formar

      Radera