söndag 29 januari 2023

En smakebit på søndag v. 4 2023


Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

 "Hvad det är eget att ett helt folks nationalegendomlighet kan uttryckas i ett enda ... ord; närmast tänkte jag nu på svenskarnas lagom, medelmåttans, jämnlikhetens, utplattningens härskri: lagom snille, lagom poesi, lagom kraft, lagom tillgifvehet, allt är "lagom bäst". I kunskaper i talanger, i allt ett lagom. Är någon flicka t. ex. musikalisk så får hon kanske spela, men lagom, på det hon ej må anses som en artist; har hon håg att lära sig mera än vanliga pensum... får hon det sällan- ty lagom är ett så trefligt ord, så tillämpligt."

Ur Tankebok av Ellen Key

14 kommentarer:

  1. såg denna på mitt antikvariat Faust

    SvaraRadera
  2. Ja, nu känner jag ju igen den från en tidigare smakebit 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag håller på och läser då och då i den

      Radera
  3. Tankeväckande, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon säger många tänkvärda saker, Ellen Key. de var roliga våra förmödrar

      Radera
  4. Haha, trots att jag är finlandssvenska så använde vi sällan eller aldrig uttrycket lagom i Finland. Vi sa passligt och något som var lagom! I finskan finns inte ordet alls...det säger väl en del! Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har aldrig förstått vad lagom är. passlig är lättare att förstå

      Radera
  5. Lagom trefligt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, hur mycket är det? lagom är ett svårt ord

      Radera
  6. Ellen Key har jag läst om. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera