måndag 9 januari 2023

Halva Malmö består av killar som dumpat mig

Här hamnade jag en bit utanför min comfortzone. Av en händelse kom jag att låna hem e- ljudboken av Amanda Romares roman Halva Malmö består av killar som dumpat mig. Och det dröjde inte länge förrän jag var helt fast. Inläsaren Fanna Ndow Norrby läser andlöst i rasande fart om den utlevande Amandas härjningar på Tinder; otaliga mer eller mindre misslyckade dejter på diverse stamställen i Malmö, överläggningar med vänninorna i Dr Peppar - gänget och deppandet i ensamhet. Amanda är 32 år och upptäcker att hennes jämnåriga bildat par och i vissa fall hel familj. Paniken slår till. Hon träffar biografvärden, dansaren, kriminologen, ingenjören, Lycksele - Lukas, med flera. Det blir sällan en andra dejt. Hon är inte så väldigt lyhörd och reagerar inte när någon av hennes dejter kalla henne påflugen. När dansaren plockat bort henne från Tinder blir hon fruktansvärt kränkt. Själv får hon väldigt dåligt samvete när hon dissar någon. Amanda Romare tar ut svängarna ordentligt. Inget mänskligt är henne främmande. 70% av killarna i Malmö har erektionsproblem, hävdar hon. Flickorna är väldigt misslynta. De vill ha mera sex. Och de saknar bad - boy - energin hos många av dem.  Fysiska för - och nackdelar redovisas ogenerat liksom alla slag av kroppsvätskor. Boken började med Amanda Romares eget dagboksskrivande. Jag blev lite överraskad men fångades snart av kraften och farten. När Bjäre - Emil, som är så noga med sina naglar, kommer in i bilden vädrar både Amanda och läsaren morgonluft. Och när han dubbas till bara Emil blir en jättelycklig. Tinderkontot avinstalleras men kontot få vara kvar. Jag kan bara säga Lycka till! och tacka för alla nya ord jag lärt mig och för Tinder - bekantskapen. Samtidigt tänker jag att jag nog aldrig läst boken. Uppläsningen på rätt dialekt gjorde definitivt mycket för Halva Malmö består av killar som dumpat mig.

2 kommentarer: