söndag 1 januari 2023

En smakebit på söndag v. 52 2022/2023


Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

"Det osannolika men egentligen fullt möjliga ska hända. Kvinnan som min man haft ett förhållande med går in i en bokhandel. Hon går runt och tittar på böckerna som ligger framme i ordnade högar. Känner försiktigt på omslagen. Hon får syn på en bok som tilltalar henne, som hon tycker är vacker. Hon tar upp den och börjar läsa. Hon rycker till när hon ser att det är jag som skrivit den, läser på baksidan och förstår ungefär vad den kommer att handla om. Hon går direkt till kassan för att betala den. Bokhandelsbiträdet berättar att författaren (jag) lite senare i veckan kommer att ha sin release för boken just här och kanske vill hon komma? Hon är så välkommen!" 

Från sidan 9 i Paradis av Sara Villius

20 kommentarer:

  1. Låter som en ... oangenäm ... situation. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. en blir i alla fall nyfiken på vad som ska komma

      Radera
  2. det var ju intressant smakbit, god fortsättning

    SvaraRadera
  3. Det var en smakbit som väckte fantasin om vad som kan hända sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. precis. och Villius är lika sparsmakad som i Madonna som jag tyckte mycket om

      Radera
  4. Vilken smakebit den gillade jag och gjorde mig nyfiken på boken

    SvaraRadera
  5. Den smakbiten väcker ju en del nyfikenhet, tack för den!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Det var en ny bok och författarnamn för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste Madonna som kom ut 2019 och blev väldigt förtjust i Villius stil. Paradis är en fristående fortsättning

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Låter som det kommer hända grejer när de möts...

    SvaraRadera
  8. Den här boken hade jag inte hört om, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, hon gör inte mycket väsen av sig, Sara Villius, men jag gillar henne jättemyckert

      Radera
  9. Oj, det var en kul twist! När jag slår upp boken på biblanregistret står det att den ingår i en svit av fristående verk? Vet du något om detta? Om det är så man ska läsa i rätt ordning? Jag hittar endast barnböcker av författaren utom den här boken. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. inledningen suger tag i en. gillade Madonna som kom 2019. Paradis är den frisgtående fortsättningen

      Radera
  10. Vilken intressant smakbit, denna vill jag läsa! God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ovanlig inledning och den har ju effekt. läs Madonna först. Paradis är en fristående fortsättning på den

      Radera