onsdag 19 oktober 2022

Veckans kulturfrågav.42 2022


enligt O: Veckans kulturfrågav.42: Vilken sakprosabok lärde dig något nytt?

Allra först kommer jag att tänka på Japans historia av Ingemar Ottosson. Kvinnor  i Japan under tusen år av Monica Braw är också mycket lärorik. Glömda soldater. Kvinnorna i andra världskriget av Anna Larsdotter läste jag ganska nyligen under stigande förundran. Så många modiga och proffsiga kvinnor det fanns som var villiga att äventyra liv och lem för sitt land. På avd G på biblioteket hittar en hur mycket som helst rörande litteraturvetenskap som är intressant och lärorikt att läsa. Författarbiografier läser jag väldigt gärna. Just nu lyssnar jag på Elisabeth Åsbrinks biografi om Victoria Benedictsson. Författaren läser själv. Fint språk och behaglig röst. Reseskildringar läser jag väldigt gärna. En klassiker är En vinter på Mallorca av George Sand.

6 kommentarer:

  1. kul att fördjupa sig i ett land, Japan har intresserat mig också, har även lite japanska trädgårdsböcker, nu har jag väl snöat in mig i annat 🇬🇧 och litteraturvetenskap är intressant, på olika sätt, har även professor Lisbeth Larssons bok om Benedictsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbeth Larssons bok har jag också. ska läsa Böök också, tror jag

      Radera
    2. Böök väntar i bokhyllan

      Radera
  2. "En vinter på M" köpte jag när jag var på ön. Åsbrink får många kommentarer, både ros och ris, om den boken - mest ros tror jag i a f!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag blev väldigt förtjust i En vinter på Mallorca. George Sand och hennes lille Chopinski! jag har sett att Birgitta Holm och Ebba Witt - Brattström som skrivit om VB tidigare har invändningar

      Radera
  3. Åsbrinks biografi om Benedictsson vill jag läsa!

    SvaraRadera