torsdag 6 oktober 2022

Hett i hyllan v. 40 2022

 Bokföring enligt Monika: Hett i hyllan v. 40

2010 kom Beate Grimsruds underbara bok En dåre fri. Den var en läsupplevelse. Evighetsbarnen har jag också läst men den var jag inte fullt så imponerad av. I min hylla står sedan ganska länge Jag föreslår att vi vaknar som kom på Albert Bonniers förlag 2019. Beate Grimsrud dog 2020 men fick det norska Bragepriset postumt vilket ingen annan fått tidigare. Romanen handlar om Vilde Berg som är författare och får en cancerdiagnos. Behandlingen blir lång och svår . Vilde kommer väldigt nära döden men även livet. Hon bor på Södermalm. Där bor även Räven och Råttan som kommer in i Vildes liv när smärtan blir för svår. Sydsvenskan tycker att detta är Grimsruds starkaste roman. DN: "Beate Grimsruds nya roman är som vatten för en törstande strupe.

4 kommentarer:

  1. Har inte läst något av henne men har tittat på En dåre fri.

    SvaraRadera
  2. Det var bra att bli påmind om Beate Grimsrud. Jag har också läst En dåre fri, men inte denna.

    SvaraRadera
  3. Beate Grimsrud jag, henne borde jag verkligen läsa något mer av. Blev helt knockad av En dåre fri.

    SvaraRadera