söndag 23 oktober 2022

En smakebit på søndag v. 42 2022


Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar  HÄR.

"I solnedgången en varm vårdag uppenbarade sig tå herrar vid Biskopsdammarna. Den ene var omkring fyrtio år gammal. Han var iförd en grå sommarkostym, han var liten till växten, välmående, mörkhårig och flintskallig. Han kramade sin korrekta hatt i handen och hans välrakade ansikte pryddes av svarta hornbågade glasögon i övernaturlig storlek. Den andre var en bredaxlad, rödlockig ung man. Hans rutiga keps var tillbakaskjuten i nacken och han gick klädd i rutig sportskjorta, vita säckiga byxor och svarta gymnastikskor. Den första mannen var ingen mindre än Michail Aleksándrovitj Berlióz, redaktör för en stor litterär tidskrift och ordförande i en av de stora litterära föreningarna i Moskva, förkortad MASSOLIT, medan hans unge följeslagare var poeten Iván Nikolájevitj Ponyrjóv, som skrev under pseudonymen Bezdómnyj. Väl inne i skuggan under de knappt utslagna lindarna störtade de båda författarna först fram till en brokigt utstyrd kiosk med skylten "Öl och mineralvatten".

Från sidan 11 i Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov. Idag hemförd ifrån Myrorna i Skärholmen! Tänk om jag äntligen får den läst!

22 kommentarer:

  1. Låter som ett trevligt fynd. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. ja, jag slog upp första sidan och läste inledningen och gillade den och tänkte att nu ska det bli gjort! den har stått länge på läslistan

    SvaraRadera
  3. Den har jag så klart hört talas om. Det kan vara så att vi läste utdrag ur den i skolan, men i så fall är det inget jag minns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den fanns inte med i skolan men överallt annars

      Radera
  4. det ska jag också snart säga, en byggnad här är målad med motiv av boken

    SvaraRadera
  5. Denne har jeg også lest, likte den godt, selv om den krevde litt konsentrasjon :)
    Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det känns som om tiden är mogen nu. jag kan ha fel. men jag har inte svårt med koncentration vid läsning

      Radera
  6. Intressant med en klassiker. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! Den har jag inte läst än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, inte jag heller trots flera försök

      Radera
  8. Denne boken likte jeg kjempegodt! Den er kaotisk og absurd, men sååå gøy. Håper du liker den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det låter lovande. kaotisk och absurd. jag ser fram emot vidare läsning

      Radera
  9. Ja, det där är väl en sån där klassiker man bör ha läst, fast känner inte någon lust att läsa böcker av ryska författare numera. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det är sant. men Bulgakov satt väl på tvären och den kan ju passa

      Radera
  10. Jag har ju tänkt att jag borde läsa den här boken någon gång. Men min tid har nog inte kommit än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kanske har min tid kommit nu. jag har väntat länge!

      Radera
  11. Läst utdrag tror jag, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillade omslaget på boken och läste det allra första stycket och det kändes riktigt bra

      Radera
  12. Jag har för typ hundra år sedan läst noveller av Bulgakov. Men minns inte alls vad jag tyckte om dem. Kikade på Wikipedia vad som stod om denna hans mest berömda verk och det låter som en ganska komplicerad historia med många bottnar. Tack för intressant smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte läst något av Bulgakov tidigare, men skulle gärna läsa denna. jag gör ett försök. igen!

      Radera