måndag 24 oktober 2022

Hästar

några dagar innan mamma dog 

såg hon tre hästar galoppera genom trädgården

mamma ropade till: hästar!

och lyfte sin tunna genomskinliga hand

ur den höj - och sänkbara sängen

där hon var fast

mot fönstret

jag tänkte att nej, hon hallucinerar

innan jag vände huvudet mot fönstret

och såg hästarna

försvinna bort genom trädgården

några dagar senare försvann mamma

jag vill tänka att det skedde på samma vis

som med hästarna

att hon försvann bort genom trädgården

jag vill tänka mig hästflocken som mamma, jag och min syster

att det är så själar rör sig tillsammans

hovavtrycken, svansarna i vinden

i badrummet heter allting repair

hudprodukterna heter repair

hårprodukterna heter repair

det är ett hån mot allt som är trasigt


Lisa Zetterdahl

2 kommentarer:

  1. Så fint å lese dette "Hestediktet"!
    som fekk meg til å tenke på eit mykje eldre norsk dikt av Astrid Hjertenes Andersen med tittelen Hestene står i regnet. Siste og 3.strofe går slik:
    Slik som hester står i regnet,
    lutende, med våte flanker,
    og lar duft av muld og væte
    drive sterkt og søtt i sinnet,
    vil jeg stå og bare være
    og la himmel-yret falle,
    inntil tanken fri for feber
    følger drømmene til klarhet
    i en steil og stille ro.

    Beste helsing

    Anne Karin Torheim

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag ser hästarna i regnet. känner inte igen författarnamnet. tack för dikten!

      Radera