onsdag 12 oktober 2022

Veckans kulturfråga v. 41 2022

 enligt O: Veckans kulturfråga v. 41: Franska favoritförfattare

För väldigt länge sedan, långt innan bloggens födelse, läste jag Pastoralsymfonin av André Gide och blev väldigt tagen av den. Författaren fick Nobelpriset i litteratur 1947. Pastoralsymfonin handlar om en präst som uppfostrar en blind flicka som anses vara efterbliven. Det visar sig att det är en alldeles felaktig slutsats. Romanen handlar om det dubbla triangeldrama som utvecklar sig och jag förstår att dramatiken tilltalade tonåringen. En annan fransk författare som gjorde starkt intryck i tidiga år var Francois Mauriac. Romanen Ormboet handlar om en rik advokat som avskys av sin familj. Han tänker lura barnen på arvet och uppsöker en utomäktenskaplig son för att ge honom förmögenheten. Ett barnbarn får honom slutligen på andra tankar. Rött och svart av Stendhal var inget mindre än en läsupplevelse. Berättelsen skildrar den unge Julien Sorels uppgång och fall i en bördsfixerad borgerlighet, som han samtidigt åtrår och föraktar. Två kvinnors passion för Julien driver dem att kasta alla sociala hänsyn överbord och följa sin unge älskare ända till hans tragiska slut. Grå själar av Philippe Claudel som jag läste långt senare blev jag mycket förtjust i. En namnlös polisman skriver ner sina minnen av mordet på en ung flicka under första världskriget i ett regngrått landskap i nordöstra Frankrike. I bakgrunden hörs mullret från fronten. Boken blev det litterära genombrottet för författaren. Grå själar blev också filmad.

4 kommentarer:

  1. Pastoralsymfonin av André Gide har jag oläst i bokhyllan, kul att hitta fler bra franska författare, både gamla och nya, Stendhal vill jag läsa mer av, läst hans självbiografiska

    SvaraRadera
  2. jag hade läst flera franska böcker än jag kom ihåg från början. men det fick bli klassikerna

    SvaraRadera
  3. Borde alltså läsa något av Gide! Tack för tips på titlar som är nya för mig.

    SvaraRadera
  4. Gide har jag läst, för länge sen.

    SvaraRadera