onsdag 26 oktober 2022

Veckans kulturfråga v. 43 2022

enligt O: Veckans kulturfråga v. 43: Vilken skönlitterär bok förändrade ditt sätt att se på världen?

Kartor av Nuruddin Farah född i italienska Somaliland. Det är länge sedan jag läste boken men jag minns hur det var när folk körde slut på bensinen och måste lämna bilarna i vägkanterna för det fanns inte mer bensin. Gick strömmen så var den borta. 

Den goda jorden: kinesisk folklivsskildring av Pearl Buck, nobelpristagare i litteratur 1938 "för sina rika och verkligt episka skildringar ur kinesiskt bondeliv och för sina biografiska mästerverk". Sönerna och Wang Lungs barnbarn heter del två och tre.

Barnmorskan av Katja Kettu  är både rå och grym och realistisk; men också lyrisk, ömsint och humoristisk. Miljön är trakterna kring Petsamo långt upp i norr där Norge, Finland och Sovjetunionen möttes. Här rör sig ryssar, tyskar, skoltsamer och finnar. Det är tiden för det s. sk. Lapplandskriget; 1942, 1943, 1944. En ny och okänd krigshärd som jag inte visste så mycket om.

8 kommentarer:

  1. Nuruddin Farah har varit här på biblioteket på Hisingen och berättat om sina böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. min 90-åriga mor har läst Barnmorskan av Katja Kettu, på finska, men för tuff för mig, van ju Runebergspriset

      Radera
    2. ja, den var verkligen riktigt rå på sina ställen. men den har flera sidor

      Radera
  2. Tror att jag läst Buck men minns den inte.

    SvaraRadera
  3. Jag har bara läst Pearl av Buck. Beskrivningen av Naruddin Farahs bok låter som något som skulle kunna vara en modern dystopi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, fatiskt. fast de tog det med jämnmod

      Radera
  4. Kajsa Kettu borde jag verkligen läsa något av!

    SvaraRadera