måndag 4 april 2022

Selfie v. 14 2022

Klimakteriehäxan: Selfie v. 14

1. Så bor jag: Villa

2. Vill se: Arashiyama (den mest natursköna området av Kyoto)

3. Hoppas på: Allmän avreglering av reserestriktioner  (särskilt i Japan)

4. Där har jag faktiskt varit: Gifu (prefektur och residensstad i Japan. Ligger mitt emellan Tokyo och Kyoto)

5. Kärlek jag aldrig glömmer: Uno (min pappa)


6. Något hårt: Obsidian

7. God smak: Nektarin

8. Exotisk maträtt: Nori (havsgrönsak som bl. a. används till sushi)

9. Hobby: Idrott

10. Doft: The Only One. EdP från Dolce&Gabbana

11. Kan inte leva utan: Ett eget rum

12. Uppskattar hemma: Mossträdgården

20 kommentarer:

  1. Här var det mycket nya platser/ord för mig =) Hoppas att du snart kan återvända till Japan - känns som om du längtar dit.
    Ha en bra kväll!
    Nu har jag fixat till länken

    SvaraRadera
    Svar
    1. bra, då ska jag titta. ja, jag vill gärna åka tillbaka till Japan snart igen

      Radera
  2. Rakt på bara. Så lätt det såg ut! Japan skulle jag gärna åka till. Kanske blir någon gång. Trevlig vecka önskar jag dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte speciellt lätt. jag rekommenderar Japan!

      Radera
  3. Svar
    1. nej, men i Japan råder stränga regler.Sydkorea skulle öppna uppi april och Japan väntas följa efter

      Radera
  4. Dottern åkte till Sicilien i fredags och det förekom inga som helst kontroller vare sig på Arlanda eller i Catania. Man kanske kan våga ut och röra på sig snart igen.
    Och så fick jag anledning att googla igen, för obsidian visste jag inte vad det var. Och som om en ren tillfällighet hade jag ju nämnt Sicilien och där finns det gott om lava. Jag borde ju ha vetat att ursprunget till obsidian är just det!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, men Japan har varit stränga man tror att det kommer att släppas på restriktioner när Sydkorea släpper sina, vilket de skulle göra i april

      Radera
  5. Kärleken till Japan har vi gemensam. Du har varit där och längtar tillbaka dit. Jag har inte besökt Japan än, men längtar dit... någon dag. Jag menar 10 terminer japanska borde ju väckas till liv när man väl är på plats. För nu har jag glömt i stort sett allt...
    Obsidian hade jag aldrig hört talas om. Tänk så mycket man lär sig genom selfies:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst åtskilliga terminer japanska. inte mycket sitter kvar, men vissa artighetsfraser kommer jag ihåg. gör slag i saken och åk till Japan. sedan vill du aldrig åka någon annanstans

      Radera
  6. Heisann, heldige deg som har et så stor forhold til Japan. Jeg slukte Joanna Lumpleys reiseprogram fra Japan. Flere av mine elever har lært seg japansk digitalt. Kjempebra innsats! Ha fine dager med kirsebætrtreblomstring ;:OD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag ska inte åka förrämn förhoppningsvis i höst. sonen har också lärt sig japanska på nätet genom självstudier

      Radera
  7. Japan låter så exotiskt. Dit skulle jag gärna vilja åka. Precis som du så gillar jag att ha ett eget rum. Man behöver inte vara någon enstöring för att tycka det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. absolut inte. tvärtom. om en ska orka vara sällskaplig måste en få ta igen sig ibland. Japan är fascinerande.

      Radera
  8. Du har valt bloggnamn av en anledning helt enkelt! Jo, det är viktigt att ha eget space. Kul att kolla din selfie! (fast jag är lite sen denna vecka)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag behöver vara alldeles ifred ibland. Virginia Woolf hjälpte också till.

      Radera
  9. Härligt namn på din blogg!
    Fint att du valde din pappa!
    Mossträdgården låter intressant, mossa är vackert och mjukt, vi hade en mossgräsmatta på vårt sommarställe, men det här som du har är kanske något helt annat ,-)
    Japan , så långt bort har jag aldrig varit, intressant måste det vara!
    Kul att komma in och läsa dina svar, Nektarin är goda ,-)
    Ha det fint Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. min trädgård har tagit ett eget initiativ och övergått till att bli mossträdgård. Japan är underbart! har varit där fyra gånger och väntar på en höstresa som blivit uppskjuten i två år

      Radera
  10. Tänk vad man lär sig i bloggosfären! Obsidian symboliserar det feminina och passiva, det vi inte vet och det vi aldrig kan eller kommer att veta.
    Den lugnande och balanserande energin hos obsidian stärker vår närvaro och förmåga att vila i oss själva. Den tar emot och absorberar hysteri och nervositet. Jag hade aldrig hört om obsidian! Däremot har jag nog känt till din kärlek till Japan, och jag håller alla tummar för att en resa snart ska kunna ske! En mossträdgård skulle passa mig perfekt, det låter som den inte kräver mycket skötsel, dessutom vackert grön och mjuk att tassa på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. mossträdgårdar är som finast i Japan. hör själv att jag tjatar om Japan. min trädgård har självmant övergått till en mossträdgård. väldigt mjukt att gå barfota på

      Radera