söndag 10 april 2022

En smakebit på søndag v. 14 2022

"Så här i efterhand förstår jag att jag svek henne men då tänkte jag precis tvärtom, att det var hon som svek mig. Men man behöver inte veta allt om varandra. Man behöver inte gräva i allt. Jag förstår det nu. Vissa saker måste man få ha för sig själv, till och med när man är tretton år. När Melissa började åttonde klass förändrades hon. Sånt som varit viktigt förut var inte lika viktigt längre. Dom få kvällar hon var hemma låg hon i sängen med mobilen. Vi hade mindre och mindre att prata om. Varenda dag frågade jag hur det varit i skolan. Varenda dag svarade hon att det var bra. Sen tog det slut. Mer och mer av hennes liv hände någon annanstans och det är inget konstigt med det det är inte det jag menar, jag vet att det kommer en tid när barnet vänder sig bort från sina föräldrar, det är precis som det ska vara. Sin mamma kunde Melissa inte vända sig bort ifrån. Den enda som återstod var jag."

Från sidan 7 i Den dagen den sorgen av Jesper Larsson som idag fick Sveriges Radios romanpris för den här romanen, som handlar om en ensamstående pappa och hans tonårsdotter. Modern är död.

Läsutmaningen En smakebit på søndag administreras av astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger. Vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Fler smakebitar HÄR.

24 kommentarer:

  1. Sorgsen smakebit. Kände inte till den boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är rädd för att hela boken är ganska sorgsen

      Radera
  2. Navelsträngen måste klippas. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst måste den det. men i tidiga tonåren? förstår pappans oro

      Radera
  3. Det var väl beskrivet i smakbiten vad som händer när barnen blir större.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det finns möjligheter att känna igen sig. det är ingen lätt process

      Radera
  4. gör föräldrar inget tillsammans med sina tonårsbarn...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. mamma död; pappa vet inte hur han ska hantera sin truliga dotter. han tror att hon skäms för honom

      Radera
  5. Tack speciellt för denna smakbit. Läste igår att han vunnit SRs romanpris och blev lite nyfiken. Nu vet jag lite mer hur tonen är. Trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag skrev ju också att han fått priset. har inte läst så långt, men den verkar lite hjärtskärande. pappa når inte sin dotter

      Radera
  6. Det är sådant man känner igen som förälder.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! hade inte hört talas om den förut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är långt mellan den här författarens titlar. men den fick ju som sagt Sveriges Radios Romanpris.

      Radera
  8. Läst om boken, att den fick pris. Sorgsen smakbit. Tack för den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja,jag får lite hjärtsnörp av den här boken. pappan är så hjälplös

      Radera
  9. Bok som definitivt intresserar mig - tack för tipset!

    SvaraRadera
  10. ja,den är verkligen mycket intressant. och smärtsam att läsa

    SvaraRadera
  11. I något skede måste man bara hoppas att det man försökt lära barnen gått fram och inte lägga sig i så mycket mera..

    SvaraRadera
    Svar
    1. men det svåra är väl att veta när en ska sluta att lägga sig i. och jag tror att den här pappan känner det tungt att vara ensam om ansvaret för flickan

      Radera
  12. Det låter som en bok man får ha många näsdukar till.

    SvaraRadera