söndag 17 april 2022

En smakebit på søndag

"Litteraturen var min och Johannas bästa lek, vi introducerade författarskap och teman för varandra, epoker och regioner och enstaka verk, äldre och samtida och av olika genrer. Vår smak var likartad men skilde sig tillräckligt mycket för att samtalen skulle bli intressanta. Vissa saker tyckte vi olika om (Oates, Bukowski), en del lämnade oss oberörda (Gordimer, fantasy) och annat älskade vi gemensamt (Östergren, Krilon, Lessing).  Jag kunde avläsa hennes omdöme om en bok på takten med vilken hon avverkade den. Gick det fort (Kundera, alla deckare) visste jag att hon var uttråkad och hade bråttom ut, och gick det för långsamt (Blecktrumman, all science fiction) var hon lika uttråkad men fick kämpa för att ta sig igenom. Hon såg det som sin plikt att avsluta de böcker hon påbörjat - precis som hon avslutat alla sina utbildningar, uppsatser och projekt."

Från sidan 9 i Detaljerna av Ia Genberg

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar söndagsutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit av det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Fler smakebitar HÄR.

20 kommentarer:

  1. Det måste vara roligt att ha en vän att diskutera böcker och författare med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är det ju alldeles säkert. jag har ett par stycken att diskutera med, men de befinner sig på håll. dessvärre

      Radera
  2. Ble fascinert av både smakebit og omslag. Denne boken må jeg finne ut mer om.
    God påske!

    SvaraRadera
  3. tack för smakbiten, blir lite nyfiken

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag också. har bara börjat lite, men den verkar bra. ikväll är Genberg med i Babel

      Radera
  4. Jag skulle gärna haft någon i min närhet som jag kunde ha pratat böcker med. Inte som en bokcirkel, utan mer till vardags.

    SvaraRadera
    Svar
    1. just till vardags vill en ha någon att diskutera med. en bokcirkel blir på ett annat sätt

      Radera
  5. Jag tyckte din smakbit var intressant tack för tips. Ha en fortsatt trevlig dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst låter det intressant. hoppas att boken fortsätter så

      Radera
  6. Att prata böcker är bland det bästa som finns. Om man nu tycker lite olika blir det extra bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är väldigt givande. och nyttigt. det där att en kan få ändra infallsvinkel och få tänka om

      Radera
  7. Visst är det skoj att prata böcker med någon vän. Dock tror jag inte att den här boken lockar särskilt. Tack för smakbit, trevlig fortsättning på påsken

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag blev väldigt lockad av min smakebit! om en gillar att diskutera böcker förstår jag inte riktigt hur en kan känna sig inte lockad av av Detaljerna

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Hade inte hört talas om boken.
    Det är roligt att kunna prata böcker och författare med en vän

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det jätteroligt! vet inte mycket annat som är så givande

      Radera
  9. Den här ska läsas framöver någon gång. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakebiten, jag känner igen författarnamnet

    SvaraRadera