torsdag 21 april 2022

Helgfrågan v. 16 2022


Helgfrågan v. 16: Mia undrar om vi sett något i förlagens sommarkataloger som vi vill läsa. Klart att det finns. Jag tänkte dessutom läsa lite som jag inte hunnit med under våren. Jag såg en ny vacker bok av Nina Burton med titeln Variationer på imperfektum. Det är dikter. Omslaget är så vacker och titeln lockar också.

Fri. Om en uppväxt vid historiens slut av Lea Ypi. Den handlar om flickan som växte upp i det stalinistiska Afghanistan och trodde att allt var gott och väl och hur det sedan blev i skiftet mellan kommunism och kapitalism. Det är en biografi.

10 kommentarer:

  1. Oj, det var helt nya böcker för mig, intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, de är verkligen nya. den ena kommer i maj och den andra i augusti

      Radera
  2. gillat Nina Burton, nyfiken på denna, Afghanistan gör mig bara deppig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. omslaget på Burtons bok är ju så vackert! men en bör känna till förhållandena i Afghanistan. glad blir en ju inte, visserligen, men i alla fall

      Radera
  3. Verkligen fint omslag på Burton, men jag är ju inte så lockad av poesi ...

    SvaraRadera
  4. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera
  5. Biografier kan vara riktigt lärorika.

    SvaraRadera