torsdag 7 april 2022

Helgfrågan v. 14 2022


Mias helgfråga v. 14: Var får du dina boktips ifrån?

Det är nästan lättare att säga var jag inte får dem ifrån. Jag kan titta i min egen bokhylla och få syn på böcker som jag glömt att jag hade. Jag kan gräva i källaren och hitta nerpackade böcker som jag inte sett på så länge att jag glömt dem. Jag läser tidningar, tidskrifter och bloggar, bloggar, bloggar. Jag lyssnar på radio och ser på TV; pratar med vänner och bekanta; kollar i bokhandlar och antikvariat; hittar mer eller mindre direkta referenser i böcker jag läser. Det sistnämnda är väldigt roligt. Jag får lust att läsa om Böcker som samtalar av Lena Kjersén Edman. Intertextualitet hänvisar till att ingen text står för sig själv, utan ingår i ett nät av relationer till andra texter. Begreppet introducerades 1966 av Julia Kristeva.

8 kommentarer:

  1. ens egen bokhylla är också inspirerande, dit har många hamnat av andras tips

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det så! kul att gå på upptäcktsfärd i den egna hyllan

      Radera
  2. Radio och tv har jag nog inte fått så många boktips ifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. där finns mängder. en lär sig vilka program som innehåller tips. och ibland kan en bli överraskad

      Radera
  3. Ja det finns verkligen mängder med ställen att hitta boktips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, om en tänker efter så gör det det

      Radera
  4. Sant. Boktips finns att få på väldigt många sätt.

    SvaraRadera
  5. Känner igen mig i din beskrivning av att hitta böcker man glömt ...

    SvaraRadera