onsdag 3 maj 2023

Veckans kulturfråga v. 18 2023: Arbetarlitteratur

I veckans kulturfråga v. 18 vill enligt O uppmärksamma litteratur som handlar om arbete och att arbeta. Vredens druvor av John Steinbeck handlar om depressionens Amerika. En familj ger sig av hemifrån för att försöka få arbete på fruktodlingarna i Kalifornien. Arbetskraften utnyttjas hänsynslöst. Har läst boken och sett film. Tyckte faktiskt bäst om filmen. Pelle Erövraren av Martin Andersen Nexö handlar också om jakten på arbete. Under en tid vid förra sekelskiftet utvandrade svenska till Bornholm för att försöka få sin försörjning. Det blev inte så lätt för pappa Lasse och sonen Pelle. Svinalängorna av Susanna Alakoski fick Augustpriset 2007, blev teater och lovprisad film. Den handlar om en finsk familj där föräldrarna är missbrukare. Perspektivet är dotterns, Leenas. Ibland gömmer hon sig under bordet och lyssnar på mammas och tant Helmis samtal om mens, om sina arbeten som tidningsbud, städerska och diskerska, och om kriget. Nässlorna blomma av Harry läste jag i skolan och tyckte hjärtligt illa om. Som vuxen hade jag mera förståelse för den, men allra bäst tycker jag om Martinsons lyrik. Nässlorna blomma handlar om pojken Martin som tillsammans med sina syskon blir sockenbarn när fadern dött och modern gett sig iväg till Kalifornien. Martin får slita hårt och fara illa. Kallskänken av Jenny Wrangborg handlar som titeln anger om en kallskänkas tillvaro. I diktform. En statares visor av Sven Vallare. En liten diktsamling som väl förmedlar en statares tillvaro i början av 1900-talet. Hundra dagar kvar av Annika Bengtsson tilldrar sig i Laholm och trakterna däromkring. Eva och Malin är arbetskamrater på en fabrik där de arbetar vid löpande band och har skiftarbete. Det är ett tråkigt arbete, ganska smutsigt och bitvis tungt. Men arbetskamraterna stöttar varandra. I alla fall när de inte är osams.

6 kommentarer:

  1. Alakoski visas i svtPlay nu, men jag orkar inte riktigt

    SvaraRadera
  2. Vredens druvor tror jag att jag läste i högstadiet men jag borde läsa om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en uppfattar ju saker och ting annorlunda som mera vuxen

      Radera
  3. Vredens druvor har jag (pinsamt nog) inte läst, men min engelsklärarkollega har tjatat på mig i många år så jag borde göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag absolut att du ska göra!

      Radera