söndag 7 maj 2023

En smakebit på søndag v. 18 2023

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar läsutmaningen En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Min smakebit kommer från sidan 111 i Ovanjorden av Mikael Berglund, som fick Sveriges Radios Romanpris 2023. Fler smakebitar HÄR

"Eija ringer när jag står upp till stövelskaften i myren på nordsidan. Det är en så varm höstdag att jag hängt jackan på en grankvist uppe på land och det är naturligtvis där jag har lämnat telefonen. Dra sig ur en myr gör man bara väldigt långsamt och jag är tjugo meter ut. Jag kan förstås ringa upp senare, men det har hänt senaste veckorna att det inte är läge att låta bli att svara om det är Eija som ringer. Jag ska finnas där för henne. Bara tio meter från jackan ger hon upp. Jag ställer ifrån mig grejorna och ringer tillbaka. En kort blick på hennes bild på telefonen för att påminna mig vem jag försöker nå. Inget svar."

16 kommentarer:

  1. jag gillade verkligen den här boken. kunde inte sluta läsa

    SvaraRadera
  2. Låter besvärligt att slita sig bort från en myr under brådska. Skynda långsamt liksom. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Det var en fin smakbit. Undrar om det är samma Mikael Berglund som jag läst böcker av om Indien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det är det inte. han heter Mikael Bergstrand

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Den vill jag nog läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. gör det! jag blev alldeles begeistrad

      Radera
  5. Den boken gillade jag, tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är den fin! kunde kanske fått ett annat omslag

      Radera
  6. Den smakbiten gjorde mig intresserad!

    SvaraRadera
  7. Jag gillar känslan i det lilla stycket!

    SvaraRadera