tisdag 2 maj 2023

Tisdagstrion v. 18 2023: Något runt i titel eller handling

Ugglan& Boken: Tisdagstrion v. 18: Något runt i titel eller handling

1. Äpplets vana att falla av Rosemarie Wandrope som räknas som en av den amerikanska litteraturens mest inflytelserika författare. Hon har ägnat sitt liv åt litteraturen liksom maken. De har fyllt sitt hus med böcker. De fick bygga tak på verandan för att få plats med ännu flera böcker

2. Emily forever av Maria Navarro Skaranger. Emily är huvudperson i romanen. Hon är gravid; mycket gravid. Hon är rund och håller sig i ledstänger när hon ska gå ut. Boken är under läsning. 


3. Skördetid

På marknaden är det höst -

tomatsäsongen är över. 

De är fortfarande vackra utanpå,

vissa perfekt runda och röda, ett fåtal

missformade, egna, liknar människohjärnor täckta av röd vaxduk -

Inuti är de dåliga. Svarta, mögliga -

man måste vara på sin vakt när man tar en tugga.

Här och var bland alla de förstörda finns någon enstaka tomat

som fortfarande är perfekt, plockad innan de började ruttna.

---

Ur Byaliv av Louise Glück

14 kommentarer:

  1. Glück är bra

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset om Rosemarie Wandrope. Har aldrig hört talas om. Det måste undersökas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var väl så jag reagerade också!

      Radera
  3. Fin dikt! Vill läsa diktsamlingen. De andra två verkar läsvärda!

    SvaraRadera
  4. alla tre är läsdvärda var och en på sitt sätt

    SvaraRadera
  5. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera
  6. Tack för tipsen! Har läst annat av Glück.

    SvaraRadera
  7. De här tre har jag inte läst.

    SvaraRadera
  8. Gillar din tolkning av det runda! Glück har jag inte riktigt förstått storheten med, men jag borde nog läsa mer för att kunna uttala mig egentligen. Wandrope lockar!

    SvaraRadera
  9. Louise Glück har jag läst annat av, annars var det idel okända titlar hos dig :)

    SvaraRadera